Matkailun trendejä
Trendit ovat laajoja kehityskulkuja tai muutoksen kaavoja, jotka ovat
yhteisesti tunnistettavissa. Maailmanlaajuiset trendit vaikuttavat sekä
matkailuelinkeinon muotoihin että matkailukysyntään ja ihmisten
kulutuskäyttäytymiseen.
Käsittelen tässä trendeistä muutamia, mielestäni erityisesti luontomatkailun näkökumasta tärkeitä. Nähtäväksi jää, kuinka vahvasti ja pitkäaikaisesti käynnissä
oleva koronakriisi vaikuttaa kehityssuuntiin ja painotuksiin. Ainakin lähimatkailun ja kotimaassa reissaamisen uskoisin lisääntyvän.
Tekstissä on useita linkkejä, enimmäkseen aikaisempiin
blogikirjoituksiini.
---------
Matkailun kasvun ja kilpailun kiristymisen ennustetaan edelleen
jatkuvan, kun kulutus suuntautuu entistä enemmän vapaa-aikaan. Matkaketju on
matkatuotteen tärkeä osa: miten kohteeseen päästään ja miten matkailija löytää
sen mahdollisuudet. Tämän ratkaiseminen valmiiksi matkailijan puolesta on
tärkeä kilpailutekijä.
Aasian merkitys matkailijoiden lähtöalueena lisääntyy voimakkaasti.
Aasialaiset etsivät matkoilla usein kotiolojen kaltaisia asioita ja nauttivat
maanmiestensä seurasta. Tämä tekee heistä haastavan kohderyhmän, joka voi
muiden matkailijoiden näkökulmasta jopa ”vallata” kohteen.
--------
Lapin
matkailustrategiassa todetaan, että vastuullisuus arvona vie
toimintaa kohti viisasta kasvua. Vastuullisen matkailun tavoite on tehdä
paikoista parempia sekä asua että vierailla.
Matkailun osuus on noin 8% koko
maailman hiilijalanjäljestä. Suomi on sitoutunut EU:n päätökseen vähentää
merkittävästi hiilipäästöjää seuraavien vuosikymmenten aikana. Siksi myös matkailussa
on panostettava vähähiilisyyttä edistävien matkailumuotojen kehittämiseen, jota
lihasvoimalla toteutettavat luontoaktiviteetit selkeästi edustavat.
Matkailijoiden kasvava ympäristötietoisuus
voi johtaa ristiriitaan omatunnon ja matkustushalun välillä, ja tällöin
kestävät matkailupalvelut nousevat entistä suurempaan arvoon. Hiilijalanjälkeä
pienentääkseen osa matkailijoista alkaa välttää lentämistä, ja uudet nopeat
rautatieyhteydet lisäävät junamatkustamisen suosiota. VR:n Pohjois-Suomeen
kohdistuvan matkustajaliikenteen matkailijamäärä on viime vuosina ollut
vahvassa kasvussa. Sujuvien ja saumattomien yhteyksien edelleen kehittäminen,
sekä maata myöten matkustaville että lentoliikennettä käyttäville, on tärkeää
vastuullisuuden, asiakaskokemuksen ja brändin kannalta.
Lapin matkailussa talvisesongin
osuus on yli 75 % matkailijoiden kokonaismäärästä. Kesämatkailun kehittäminen
ja sen avulla matkailijamäärien lisääminen on ainoa mahdollisuus tehdä
matkailusta ympärivuotista ja kannattavaa, ja siten vastuullista.
Samaan aikaan, kun kansallispuistojemme
kävijämäärät kasvavat, kasvaa myös Metsähallituksen Luontopalveluiden kohteiden
korjausvelka. Vuonna 2018 se oli luontokohteilla 44,2 miljoonaa ja
historiakohteilla 72 miljoonaa euroa. Lisääntyvä kuormitus yhdistettynä
rajallisiin resursseihin on sekä luonnon suojelun että asiakaskokemuksen
kannalta haastava yhtälö, jota olen aiemminkin
pohtinut.
-------
Matkakohteen turvallisuuden tärkeyden
voidaan olettaa tulevaisuudessa korostuvan entisestään. Aiheesta olen
kirjoittanut aikaisemmin tässä.
-------
Yleisesti on vahvistumassa ajattelu,
jonka mukaan tavoitteena ei ole vain hoitaa sairauksia, vaan ylläpitää terveyttä
ja hyvinvointia. Stressittömyys ja sairauksien ennalta ehkäisy
kasvattavat entisestään merkitystään myös matkailupäätöksissä. Luonnossa
liikkumisen hyvinvointivaikutuksia käytetään tulevaisuudessa nykyistä paljon
laajemmin ja tietoisemmin terveyden ylläpitämiseen ja edistämiseen.
Vaikka luonnon tarjoamat terveysvaikutukset
ovat nousussa oleva trendi, eivät ihmisten luontotaidot ja -tiedot välttämättä
aina riitä niiden vastuulliseen omaksumiseen. Myöskään tähän tarpeeseen
vastaavia palveluita ei vielä ole kovin laajasti saatavilla. Syynä ovat
osittain asenteet, jossa luonnon terveysvaikutukset yhä mielletään
jonkinlaiseksi ”hörhöilyksi”.
--------
Tulevaisuudessa matkailijat
jakautuvat yhä pienempiin segmentteihin. He haluavat ostaa erikoistuneita
matkoja, jotka heijastavat heidän yksilöllistä makuaan ja vaatimuksiaan.
Ihmiset ovat entistä kiinnostuneempia seikkailusta, elämyksistä, uuden
oppimisesta sekä valinnan vapaudesta.
Tapahtumamatkailun arvioidaan
lisääntyvän, kun matkailijat haluavat kokea yhteisöllisyyden tunnetta
vapaa-ajan tapahtumien yhteydessä. Tästä hyvä esimerkki on vaikkapa Sodankylän
elokuvafestivaalit. Vaikka yhteisöllisyyden ja yksilöllisyyden voisi
tulkita olevan toisilleen vastakkaisia trendejä, ei asia ole näin suoraviivainen.
Ilmaistessaan omaa yksilöllisyyttään ihmiset haluavat myös jakaa kokemuksiaan
ja elämäntyyliään toisten samalla tavalla ajattelevien, kuluttavien tai
harrastavien kanssa.
Räätälöinti ja yksilöllisyyden
vaatimus voivat pahimmillaan johtaa hedonistisuuteen, joka syrjäyttää aidon
luontokokemuksen. Kaikki matkailijat ja palveluntuottajat eivät välttämättä
ymmärrä luonnon ja aktiviteettipuiston eroa. Tämä voi johtaa tilanteeseen,
jossa esimerkiksi kansallispuiston sääntöjen tarpeellisuus kyseenalaistetaan
eikä luonnon kunnioitus ole toivotulla tasolla.
-------
Kestoltaan lyhyiden matkojen
arvioidaan lisääntyvän, kun pitkät loma-ajat korvautuvat lyhyemmillä vapailla.
Samalla, kun ajasta tulee harvinainen ylellisyys, matkailijat vaativat
tehokkaampaa ajankäyttöä ja saumatonta matkustamista. Ennakkotiedon saatavuus
ja laatu nousevat yhä tärkeämmiksi tekijöiksi, kun lyhyen loman onnistuminen
halutaan varmistaa etukäteen.
Ydinkysymys luontokohteissa
piipahtajille on niiden saavutettavuus. Kun aikaa on vähän käytettävissä, jää
hankalasti ja hitaasti saavutettava kohde auttamattomasti kilpailussa
kakkoseksi. Koska tämä ryhmä on selkeästi kasvava, on matkailualueiden
pidettävä huolta liikenneyhteyksistä; sekä kohteen sisäisistä että ulkoisista.
-------
Teknologian kehitys on jo
tuottanut uusia sovelluksia, kuten ohjatut GPS-retket. Matkailualan yritykset
rakentavat yhteistyössä konsepteja, joissa tärkeässä osassa on luontoon
tutustumisen lisäksi paikallisen luonnonsuojelun edistäminen.
Teknologian läpimurto luo tarvetta
myös kokonaan uudenlaisten hiljaisten alueiden suunnitteluun. Tulevaisuudessa
erilaisten sähköttömien tai meluttomien saarekkeiden tuottamiselle on varmasti
globaalia kysyntää. Tässä kehityksessä tasapaino ja vaihtoehdot ovat tärkeitä.
Internetin ja mobiiliteknologian
merkitys matkailupalvelujen ostoprosessissa tulee edelleen kasvamaan, sillä
verkkoa käytetään entistä enemmän paitsi ennen matkaa, myös matkan aikana ja
sen jälkeen. Mobiiliteknologiaan perustuvan jakamistalouden avulla myös
liikkumista voidaan helpottaa ja sen aiheuttamaa hiilijalanjälkeä vähentää.
-------
Luksusmatkailun on ennustettu
kasvavan tasaisesti seuraavien kymmenen vuoden aikana, ja kasvu on nopeampaa
kuin muilla matkailusektoreilla. Taustatekijöitä ovat globalisaatio, ostovoiman
kasvu ja massamedian vaikutus.
Termi ”uusi luksus” viittaa
kuluttajan saamaan kokemukseen tai tunteeseen. Se voi tarkoittaa myös sellaisia
yksilöllisiä kokemuksia ja elämyksiä, joita ei voi ostaa rahalla. Toisaalta
pelkkä elämys ei enää välttämättä riitä, vaan matkailija haluaa myös kehittää
itseään matkan aikana. Uusi luksus on osallistavaa, matkailijalle henkilökohtaisen
täyttymyksen tuottavaa matkailua, jossa korostuvat autenttisuus, luonto- ja
kulttuuriarvot. Se muodostuu huippulaadukkaista palveluista ja ainutlaatuisista
kokemuksista. Uudenlaisen luksusmatkan ominaisuuksiin voidaan sisällyttää myös
yksityisyys, joka suo pakenemismahdollisuuden ei-toivotulta huomiolta.
Luksusluokan luontopalveluihin
satsaamalla voidaan saada aikaan mittavia aluetaloudellisia hyötyjä, jotka
eivät perustu massaturismiin. Luksusmatkailijat ovat usein myös
trendsettereitä, jotka lisäävät alueen tunnettuutta ja vetovoimaa.
-------
Perhe- ja ikärakenteiden
muutokset vaikuttavat merkittävästi siihen, miten ja milloin matkustetaan.
16–35-vuotiaiden matkustamisen
arvioidaan lisääntyvän vuoteen 2030 mennessä. Tähän vaikuttaa tulojen kasvu, sinkkutalouksien
määrän lisääntyminen ja laajojen kansainvälisten sosiaalisten verkostojen
muodostuminen. Nuoret ovat erityisen kiinnostuneita aktiivisesta
matkailusta, kuten seikkailumatkoista.
Myös ikääntyvä väestö nousee yhä
tärkeämmäksi kohderyhmäksi niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä matkailussa.
Heidän uskotaan myös olevan
uudenlaisia kuluttajia, jotka haluavat tehdä yksilöllisiä valintoja.
Perinteisten sukupuoliroolien
menettäessä merkitystään tulee matkailijoista yhä
suurempi osuus olemaan naisia. Metsähallituksen tuottamien tilastojen
mukaan vuonna 2018 naisten osuus luontokohteiden kävijämäärissä oli 60
prosenttia. Luontoon kaipaavat naiset ovat myös yhä nuorempia, 20–35-vuotiaita.
Yhteisöllisten palveluiden tarjoaminen taas voisi houkuttaa myös yksinmatkustavia.
Terveisin
Lähteet:
Tonder M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi. Matkailupalveluiden tuotteis-taminen. Vantaa: Restamark Oy.
Puhakka, R. 2011. Matkailukysynnän trendit vuoteen 2030 mennessä. Lahden ammattikorkeakoulu. Matkailun ala. Lahti: Tulevaisuuden matkailijat-projekti. http://www.kulmat.fi/images/tiedostot/Artikkelit/tuleva_trendit_2030.pdf.
Veijola S., Ilola H. & Edelheim J. 2103. Johdanto matkailun tutkimukseen. Te-oksessa S. Veijola (toim.) Matkailututkimuksen lukukirja. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
Arponen, H. 2019. Hiilijalanjäljen pienentäminen Pallas-Yllästunturin kansallispuistossa. Tobe Low Carbon hanke, Metsähallitus. Puheenvuoro Lapin Matkailuparlamentissa 27.9.2019.
Lehtinen V. 2019. Yhteisellä matkalla kohti vastuullista ja mukavaa liikkumista. Head of Digital Services & Marketing, VR. Puheenvuoro Lapin Matkailuparlamentissa 27.9.2019.
Matkailun edistämiskeskus 2014. Kesän luontoaktiviteettien kehittämisstrategia. http://www.visitfinland.fi/wp-content/uploads/2015/01/Kes%C3%A4n-luontoaktiviteettien-kehitt%C3%A4misstrategia2015-2018-copy.pdf?.
Luiro S. 2019. Lapin Liitto. Viisas kasvu: Lapin Matkailustrategia 2020-2023. Puheenvuoro Lapin Matkailuparlamentissa 27.9.2019.
Tanninen T. 2018. Vaikuttavuutemme kasvaa – turvataanko rahoitus. Esittees-sä Elinvoimaa ihmisille ja luonnolle. https://julkaisut.metsa.fi/assets/pdf/lp/Esitteet/Luontopalvelut-2018.pdf.
Heikkilä K., Kirveennummi A. 2013. Tulevaisuuskuvia luontokokemusten hyö-dyntämisestä – Luonnosta hyvinvointia, palveluja ja liiketoimintaa. Tulevaisuuden tutkimuskeskus. E-julkaisu 4/2013. https://media.sitra.fi/2017/02/27174404/Tulevaisuuskuvia_luontokokemusten_hyodyntamisesta-2.pdf.
Business Finland 2019. Luksusmatkailu lyhyesti. https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/matkailun-edistaminen/tuotekehitys-ja-teemat/luksusmatkailu/.
Visit Finland 2019 b. Mitä on
suomalainen luksusmatkailu? Viitattu 24.9.2019 https://www.businessfinland.fi/globalassets/julkaisut/visit-finland/vfluksusmatkailuesite_final.pdf.
Kangasluoma E. 2019. Naisia erämaassa. Helsingin Sanomat 29.9.2019. Vii-tattu 30.9.2019 https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006253681.html.
Kangasluoma E. 2019. Naisia erämaassa. Helsingin Sanomat 29.9.2019. Vii-tattu 30.9.2019 https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006253681.html.
Kommentit
Lähetä kommentti