Turvallista matkaa!
Turvallisuus ei synny sattumalta, se tehdään.
Tämä hyvä ja asian
kiteyttävä lause ei ole omakeksimä, pakko myöntää. Sen heijasti valkokankaalle
Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi. Paikka oli Matkailun
turvallisuusseminaari Luostolla 9.10. Kyseinen herra piti loistavan
parituntisen puheenvuoron onnettomuustutkinnasta ja matkailun turvallisuudesta. Seminaarin ohjelma oli muutenkin mielenkiintoinen, mutta valitettavasti meidän
opiskelijoiden ei ollut mahdollista jäädä kaksipäiväiseen sessioon, vaan
jouduimme tyytymään ensimmäisen päivän aloituspuheenvuoroihin.
Matkailu alana on hyvin altis
turvallisuustekijöiden muutoksille. Globaalissa maailmassa kaikki vaikuttaa
kaikkeen, myös uhat. Matkakohteen turvallisuustekijöiden voidaan
olettaa tulevaisuudessa korostuvan entisestään asiakkaiden ostopäätöksissä ja
kulutuskäyttäytymisessä. Tämä on seurausta yleisestä yhteiskunnallisesta
kehityksestä, kuten turvattomuuden tunteen lisääntymisestä sekä geopoliittisten
tekijöiden vaikutuksesta.
Suomi tunnetaan maailmanlaajuisesti
turvallisena maana. Tämä vahvuus voi helposti kääntyä myös heikkoudeksi, jos
turvallisuusuhkiin ei suhtauduta tarpeeksi vakavasti. Turvallisen kohteen maine
voidaan menettää hyvinkin nopeasti, jos ennakointi ja varautuminen
ei ole kunnossa.
Tähän asti Lappi on onneksi säästynyt isoilta matkailuun liittyviltä onnettomuuksilta. Suurelta osin tämä on hyvän valmistautumisen sekä
matkailutoimijoiden ja turvallisuus- ja pelastusviranomaisten yhteistyön
ansiota. Kuitenkin myös hyvällä tuurilla on osuutta asiaan. Pienempiä onnettomuuksia on sattunut, eikä niitä sovi vähätellä.
Voidaan ehkä sanoa, että suurta onnettomuutta ei ole sattunut - vielä. Lisääntyvä matkailu voi houkuttaa Lapin alueelle myös toimijoita, jotka ovat kiinnostuneempia bisneksen tekemisestä kuin turvallisuuteen satsaamisesta. Koko matkailualueen maineen menettäminen voi olla kiinni sellaisista tekijöistä, joihin yksittäinen vastuullinen toimija ei voi itse vaikuttaa. Tärkeää tällaisen tilanteen estämisessä on ennakointi ja yhteistyö.
Voidaan ehkä sanoa, että suurta onnettomuutta ei ole sattunut - vielä. Lisääntyvä matkailu voi houkuttaa Lapin alueelle myös toimijoita, jotka ovat kiinnostuneempia bisneksen tekemisestä kuin turvallisuuteen satsaamisesta. Koko matkailualueen maineen menettäminen voi olla kiinni sellaisista tekijöistä, joihin yksittäinen vastuullinen toimija ei voi itse vaikuttaa. Tärkeää tällaisen tilanteen estämisessä on ennakointi ja yhteistyö.
Lapissa matkailuelinkeinon ja
viranomaisten yhteistyö on esimerkillisellä tasolla, josta muut matkailualueet
voivat ottaa mallia. Tästä on esimerkkinä vaikkapa juuri alussa mainitsemani
turvallisuusseminaari. Sen järjesti Lapin pelastuslaitos ja Tukes yhteistyössä
Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin sekä Lapland Hotels &
Safariksen kanssa. Seminaari oli suunnattu ohjelmapalveluiden ja rinnekeskusten
kenttätyöntekijöille ja matkailuyritysten johdolle. Tavoitteena oli
matkailuturvallisuuden osaamisen ja yhteistyötoiminnan kehittäminen viranomaisten
kanssa. Osanottajia oli niin paljon, että auditoriotilat eivät meinanneet
riittää.
Viimeisen puolen vuoden ajan olen
perehtynyt eritysesti Pyhä-Luoston kansallispuistoon monista näkökulmista.
Puiston kävijätutkimuksen mukaan 97% vastanneista koki olonsa puistossa
turvalliseksi käynnin aikana. Rakenteet ovat pääosin kunnossa ja
turvallisia. Laaja reittiverkosto tuo kuitenkin oman haasteensa erityisesti opastuksen
onnistumiselle. Selkeä, johdonmukainen ja helposti saatavissa oleva
opastusmateriaali ja -rakenteet antavat sekä turvallisuuden tunnetta että
todellista turvaa. Niin kauan, kun kävijöiden huolen aihe on ”Voikohan täällä törmätä karhuun?”, voitaneen puistovierailuja pitää turvallisina.
Tulevaisuudessa turvallinen
luontokokemus on tärkeä vetovoimatekijä. Myös ns. ”turvallinen vaara” viehättää
matkailijoita. Koska luontokokemukset ovat monilla suhteellisen vähäisiä, on
luonnossa oleminen itsessäänkin jo usein ”vaarallisen” tuntuista.
Kansallispuisto voi vastata tähän kaipuuseen mainiosti esimerkiksi suolla
kulkevien reittiensä avulla. Suo ja pitkospuut voivat tottumattomalle olla
hyvinkin jännittävä vierailukohde. Ja joo, luultavasti puistossa asuu joku
Mesikämmen, mutta se kyllä pysyy ihmisiltä visusti piilossa.
Myös moottorikelkkailun suosio Lapin turistien keskuudessa taitaa liittyä suurelta osin jännityksen kaipuuseen. Maisemistahan ei ohjastaessa juurikaan ehdi nauttia; ei ainakaan, jos haluaa ajaa turvallisesti. Kuulemani mukaan varsinkin kiinalaiset matkailijat voivat olla joskus täysin piittaamattomia ajo-ohjeista ja -säännöistä. Kun ekakertalainen kiinalainen kelkkaija haluaa ajaa lujaa ja ottaa samalla kännykällä selfietä ja videota, on katastrofin ainekset koossa.
Myös moottorikelkkailun suosio Lapin turistien keskuudessa taitaa liittyä suurelta osin jännityksen kaipuuseen. Maisemistahan ei ohjastaessa juurikaan ehdi nauttia; ei ainakaan, jos haluaa ajaa turvallisesti. Kuulemani mukaan varsinkin kiinalaiset matkailijat voivat olla joskus täysin piittaamattomia ajo-ohjeista ja -säännöistä. Kun ekakertalainen kiinalainen kelkkaija haluaa ajaa lujaa ja ottaa samalla kännykällä selfietä ja videota, on katastrofin ainekset koossa.
Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja
suositteli meille turvallisuusseminaarin kuulijoille lukuharrastusta. Ehdotetut
teokset olivat tutkintakeskuksen raportit sekä Veikko Huovisen
Havukka-Ahon ajattelija. Konsta Pylkkäsen aivoitukset viisausopin lajeista, vuodelta 1952, sopivat Nurmen mukaan hyvin myös tähän päivään ja asiayhteyteen. Olen samaa mieltä.
...Kaukoviisaus… Mitä se on? Se
on sitä, että asiat harkitaan etukäteen ja kuvitellaan tapaus sikseenkin
elävästi, että kun se kerran tapahtuu, on reitit selvät…Mutta tässä lajissa on
kaksi pahaa vikaa; asia jää huvikseen tapahtumatta tai se tapahtuu eri tavalla.
Joka arvaa ottaa tämänkin huomioon, sille on maailmanranta kevyt kiertää. (Huovinen)
Lähteet:
Huovinen, V. 1952. Havukka-Ahon
ajattelija
Pakkanen A. 2017. Pyhä-Luoston
kansallispuiston kävijätutkimus 2015-2016. Metsähallituksen
luonnonsuojelujulkaisuja. Sarja B 232.
Tonder M. 2013. Ideasta
kaupalliseksi palveluksi. Matkailupalveluiden tuotteistaminen.
Kommentit
Lähetä kommentti