Murheen muisto Savukoskella – Kun käyntikohde on synkkääkin synkempi
Savukoski on muutakin kuin karun kaunista erämaista luontoa. Se on myös osa historiaa, joka todellakin on karua, mutta ei ollenkaan kaunista. Historiaa, jonka muistoksi ja muistamiseksi on pystytetty muistomerkkejä, joita on vaikea sanoa matkailukohteiksi. Pikemminkin ne ovat hiljaisia vierailukohteita.
Olen aina ollut kiinnostunut historiallisista paikoista ja usein matkoillani käyn niissä. Monet tällaiset paikat voivat olla
kiinnostavuutensa lisäksi myös synkkiä, jopa karmivia. Historia ei ole pelkkiä
edistysaskeleita ja ihmiskunnan kehitystä, vaan joskus myös aivan
päinvastaista. Tai sitten se on väistämätöntä kiertokulkua, jonka merkkeinä
ovat hautapaadet tuomiokirkoissa tai mitättömät puuristit vanhoilla
hautausmailla.
Sekä vanhat kirkot että hautausmaat voivat olla varsin
kiinnostavia ja opettavaisia käyntikohteita. Lisäksi ne ovat usein kauniita ja
tunnelmallisia. Matkaillessani käyn niissä mielelläni, vaikkakaan en
uskonnollisista syistä. Keskiaikaiset linnat, kappelit ja kirkot kätkevät
sisäänsä useimmiten nykymittapuulla surullisia, jopa traagisia ja julmia
tarinoita. Kuitenkin nämä tarinat ovat pääsääntöisesti kiehtovia ja saavat
matkailijat sankoin joukoin vierailemaan niiden tapahtumapaikoilla.
Monet historialliset käyntikohteet liittyvät sotaan, näin myös Savukoskella. Ne
voivat olla muistomerkkejä, taistelupaikkoja tai sotaan liittyviä rakenteita. Yleensä
ne eivät ole mukavia, saati iloisia paikkoja, mutta ne eivät minussa herätä
kovin vahvoja henkilökohtaisia tuntemuksia. Ajattelun aihetta ne kuitenkin useimmiten
antavat.
![]() |
Salpalinjan pää Savukoskella |
Jostain syystä en ollut osannut varautua niin suureen tunnereaktioon,
minkä tämä muistomerkki aiheutti. En myöskään muista koskaan aikaisemmin
sellaista kokeneeni. Noitavainojen muistomerkki Norjan Finnmarkissa oli todella
vaikuttava, mutta silti tyystin erilainen.
Seitajärven Paavonmaan muistomerkille ei ole helppo mennä. Ensin Tanhuan tietä, joka on kuuluisa surkeasta kunnostaan. Siitä kääntyy mutkitteleva soratie; Seitajärven museotie. Sitten vielä kilometritolkulla Paavonmaahan kulkevaa metsätietä, jota pitkin etenemiseen vaaditaan maastoauto. Lopuksi noin puoli kilometriä kävelyä kynttiläkuusien varjostamaa polkua pitkin.
Keskellä metsää on iso kivi. Muistomerkin etupuoli on lähestyjästä
poispäin, se ikään kuin katsoo syvemmälle metsään. Kivessä on metallilaatta,
jossa on nimiä sekä syntymäaikoja. Nämä syntymäajat ovat kovin lähellä vuotta
1944. Lapsia, naisia ja yksi aikuinen mies. Muistomerkin juurella on kuivunut
seppele. Joku muistaa ja käy täällä. Tänne ei tulla hetken mielijohteesta
pistäytymään, tänne täytyy lähteä ja nähdä vaivaa päästäkseen perille.
Ehkä sen kaikkein vahvimman, pahimman ja luullakseni
ikimuistoisen vaikutuksen teki yksinäisen muistomerkin yksinkertaisuus. Siinä
ei ollut mitään hienoa eikä koristeellista, vain pelkkää syvää murhetta. Tuntui
kuin koko metsäkin olisi ollut omituisen hiljainen ja kuuset liikkumattomia.
En ala kertoa enempiä faktoja Itä-Lapin kyliin
kohdistuneista partisaanihyökkäyksistä. Niitä oli monta ja niistä löytyy kyllä
tietoa. Savukoskella on useampia hyökkäysten kohteeksi joutuneiden
muistomerkkejä, jotka ovat helpommissa paikoissa kuin tämä. Halusin kuitenkin
kertoa juuri tästä paikasta, joka teki minuun lähtemättömän vaikutuksen, eikä
todellakaan positiivisessa mielessä. Silti siellä kannatti käydä. Varmasti tunnetilan
voimakkuuteen vaikutti myös tietoisuus nykyistä maailmantilanteesta ja tämänkin
meneillään olevan sodan siviiliuhreista. Kuitenkin eniten järkytyin
koruttomasta metallilaatasta, jossa oli kymmenen ihmisen nimi. Ihmisten, jotka
vietiin metsään ja murhatiin.
***
Tässä yhteydessä minun on vähän vaikea kirjoittaa matkailusta ja turismista, mutta kerron kuitenkin lyhyesti aiheesta matkailun näkökulmasta.
Yksi
kulttuurimatkailun osa-alue on ns. synkkä matkailu (dark tourism), jossa
matkailijan mielenkiinto kohdistuu kuolemaan, kärsimykseen tai katastrofeihin
liittyviin paikkoihin. Näissä paikoissa miellämme toisinaan olevan näkyvissä
silkkaa pahuutta. Tällaista tunnetuimpia ovat esimerkiksi Auschwitz-Birkenaun
keskitysleiri ja 9/11 terroritekojen muistomerkki.
Synkkää matkailua, sen motiiveja ja ilmenemismuotoja on
jonkin verran tutkittu, ja jopa pyritty kuvailemaan sen synkkyyden
asteita. Asteikko muodostetaan kohteiden
oletetun makaaberiuden tai pahuuden asteen mukaan, sekä muiden oletettujen
arvojen kuten opetuksellisuuden, eettisyyden ja taloudellisuuden mukaan. Synkän
matkailun asteikko voi itsessään tuntua makaaberilta, mutta sitä voidaan
käyttää apuna ilmiön tarkastelemisessa. Asteikon synkimmässä päässä ovat
todelliset kuoleman ja kärsimyksen paikat, joihin liittyy usein poliittisia ja
ideologisia taustoja. Toisessa päässä taas ovat historialliset kohteet, joissa
on esimerkiksi opetuksellinen arvo tai niihin liittyy lähinnä fiktiivisiä
tarinoita.
Synkkä matkailu voi olla osa kulttuurimatkailua ja monet sen kohteet ovat kulttuurihistoriallisia kohteita. Siksi näissä kohteissa vierailua ei voi aina pitää puhtaasti synkkänä matkailuna. Suomessa ei ole maailmankuuluja synkän matkailun kohteita, mutta murheesta syntyneitä kulttuurihistoriakohteita meilläkin on.
![]() |
Hautaristi Sodankylän vanhalla hautaumaalla |
Terveisin
Lähteet: Hovi, T. (2011). Synkkä turismi.
Kommentit
Lähetä kommentti