Hamningberg - Lohikäärmeen vartioima kylä maailman laidalla

Varangin niemimaa sijaitsee Pohjois-Norjassa, Barentsin meren rannalla. Sen äärimmäisellä laidalla on Vardön kaupunki, mutta kaikkein koillisin kolkka on Hamningbergin kylä.

Maailman laidalle johtaa uskomattomin tie, mitä koskaan olen nähnyt. Yhden auton levyinen väylä mutkittelee 40 kilometrin matkan Vardöstä Hamningbergiin kallioiden ja meren välissä. Noin 440 miljoonaa vuotta vanhat sedimenttimuodostelmat tekevät ympäristöstä henkeäsalpaavan upean ja pelottavan. Jossain maailman syntyhistorian yhteydessä olleessa valtavassa mullistuksessa ovat kalliokerrokset nousseet pystyyn muodostaen surrealistisen, aggressiivisennäköisen maiseman. Vaikuttaa siltä, kuin ajaisi aikojen alussa nukahtaneen lohikäärmeen päällä. Lohikäärmeen, joka voi herätä minä hetkenä tahansa…




Tosiasiassa suurempi haaste kuin muinaisen hirmuolennon mahdollinen läsnäolo on tien kapeus ja mutkaisuus. Siellä täällä sijaitsevat ohituslevennykset eivät tuo kovin suurta turvallisuuden tunnetta, ja minkäänlaisia kaiteita norjalaiset eivät ole katsoneet tarpeelliseksi rakentaa. Kalliopaasien taakse kääntyvissä mutkissa tietä on vähän levennetty niissä paikoissa, joissa tila antaa myöten. Neljäkymmentä kilometriä tällä tiellä vaatii aikaa ja hyviä hermoja, mutta on vaivan arvoista.




***

Hamningberg on joskus ollut yksi Itä-Finnmarkin suurimmista kalastajakylistä. Nykyään sitä kuvatan paikaksi, jossa sotia edeltävä kalastajakylämiljöö on säilynyt täydellisimmin Finnmarkissa.

1500-luvulta lähtien kyläläiset ovat hyödyntäneet Barentsinmeren runsaita saaliita ja kalastus kukoisti. Vanhat turvekattoiset venäläisten (pomorien) kauppavarastot seisovat edelleen kalastajakylän keskellä. 1700-luvulta 1920-luvulle pomorit tulivat Finnmarkiin harjoittamaan kaupankäyntiä ja vaihtamaan kalaa viljaan ja puutavaraan.

Pienet kalastusveneet voitiin vielä vetää maihin hiekkarannalle, mutta alusten koon kasvaessa tuli sataman kehittämisestä kylälle elämän ja kuoleman kysymys. Tilannetta yritettiin parantaa vuonna 1925 valmistuneella aallonmurtajalla, mutta pysyvää ratkaisua sekään ei tarjonnut. Vuonna 1957 Norjan suurkäräjät päätti kehittää satamaa ja 11 vuotta myöhemmin se pyörsi päätöksensä: uutta satamaa ei rakenneta. Hamningbergin kylä tyhjennettiin ja suljettiin talvella 1965. Neljä eläkeläistä sinnitteli vuoteen 1978 asti viimeisinä ympärivuotisina kalastajakylän asukkaina.

Toisen maailmansodan aikaan kylän viereisellä Hardbakken-vuorella saksalaiset käyttivät sotavankeja ja paikallisia työvoimana rakentaessaan rannikkolinnaketta valvomaan laivaliikennettä Venäjältä ja Venäjälle. Bunkkereiden jäännökset ovat edelleen näkyvissä. Kylä jäi saksalaisilta polttamatta kiireellisen lähdön vuoksi. Tarina kertoo, että jopa ateriat jäivät lähdön tuoksinassa liedelle ja ruuat paloivat, kylä ei.

***

Ensimmäistä Norwegian Society for Sea Rescuen (NSSR) laivaa, RS 1:tä, kipparoi Nikolai Anthonisen ja sen satama oli Vardö.  Toukokuun 20. päivä vuonna 1894 alus kutsuttiin ensimmäiseen pelastustehtäväänsä.

Lumimyrsky oli puhjennut, ja Hamningberissä kalastajat veneineen olivat vaarassa. Kalastussesonki oli parhaimmillaan ja sataman edusta täynnä veneitä, jotka eivät päässeet maihin. Vardössä satamapäällikkö sai hälytyksen sähkeellä, ja ilmoitti tilanteesta Nikolai Anthonisenille, Colin Arherin kipparille. Hamningsberiin ei ollut olemassa helppoa reittiä surkeassa säässä ja huonossa näkyvyydessä. Kuitenkin Anthonisen päätti yrittää. Noin seitsemän tuntia myöhemmin Colin Archer oli pelastanut 22 ihmistä. Mutta ilmoituksia hädässä olevista merenkulkijoista tuli lisää, ja Anthonisen lähti Vardöstä uudelleen. Seuraavana aamuna 14 ihmistä lisää oli pelastettu. 85 venettä Hamningsberissä oli tuhoutunut, mutta ilman pelastuslaivaa tilanne olisi ollut paljon pahempi. Yhtään ihmishenkeä ei menetetty myrskyssä.

Tämä tarina tunnetaan Norjassa hyvin, koska tapahtuma oli pelastuslaivojen tulikoe. Siitä voi myös päätellä, kuinka haavoittuvaisia Finnmarkin kalastuskylät olivat ilman turvallista satamaa. Täällä ihmiset elivät kalastajien Eldoradossa, mutta samaan aikaan myös arktisen Jäämeren säiden ja myrskyjen armoilla. Lopulta huono satama koitui kalastajakylän tuhoksi.

***

Poismuutosta huolimatta monet Hamningbergin asukkaista säilyttivät talonsa ja kotinsa. Silminnähden hyvässä kunnossa olevat rakennukset ovat kesäasuntoina. Kylän keskellä on viimeinen kalojen vastaanottorakennus, jossa nykyään sijaitsee viehättävä kahvila. Kylänraitin alkupäässä on yleinen pysäköintipaikka, jonne vierailijoiden autot suositellaan jätettäväksi, jotta turismin rasitus asukkaille ja luonnolle jäisi mahdollisimman pieneksi.





Rauhallinen kävely maailman laidalla on elämys, jonka haluaisin kokea joskus uudelleen. Myös yöpyminen houkuttelee paikassa, jossa aika tuntuu pysähtyneen.  

Terveisin








Lähteet:

Hamningbergin opastetaulut 

https://docplayer.fi/1548288-Tervetuloa-varangille.html

https://arcticcamera.fi/en/trip/varangin-niemimaan-surrealistiset-kivimaisemat-10-16-8-2020/

Kommentit

Suositut tekstit