Restonimiopintojen syventävä harjoittelu - Asiakaskokemuksia Pyhä-Luoston kansallispuistossa
Kolme kuukautta on pitkä aika.
Eiku…kolme kuukautta on tosi lyhyt aika! Ainakin se tuntuu siltä, kun on
mielenkiintoisia, mukavia, haastavia ja uudenlaisia työtehtäviä, joiden myötä
saa tutustua mahtaviin ihmisiin. Ammattikorkeakoulun opintoihin kuuluva 20
opintopisteen laajuinen syventävä harjoitteluni on päättynyt ja on aika kerrata
mitä tuli tehtyä. Työ on ollut monipuolista ja olen itse voinut vaikuttaa siihen
hyvin paljon. Kuten joskus kolme kuukautta sitten kerroin, harjoitteluni
työnantaja oli Metsähallitus, tarkemmin sanottuna Luontopalvelut, Pyhä-Luoston kansallispuisto.
Metsähallitus on valtion
liikelaitos, jonka tehtävät on jaettu liiketoimintaan sekä julkisiin hallintotehtäviin,
joita toteuttavat Luontopalvelut ja Eräpalvelut. Luontopalveluille kuuluvat
kansallispuistojen ja muiden luonnonsuojelualueiden hoito ja retkeilypalvelut
sekä luonnon ja kulttuuriperinnön suojelu. Kestävää luontomatkailua edistetään
tekemällä yhteistyötä matkailualan toimijoiden kanssa. Käytännössä tämä
toteutuu solmimalla retkeily- ja luonnonsuojelualueilla toimivien yrittäjien
kanssa käyttöoikeus- ja yhteistyösopimuksia, joilla yritykset sitoutuvat
noudattamaan kestävän luontomatkailun periaatteita.
Pyhä-Luoston kansallispuiston
välittömässä läheisyydessä sijaitsee kaksi matkailukeskusta: Pyhä ja Luosto.
Kansallispuisto ja matkailukeskukset täydentävät toisiaan niin identiteetiltään
kuin palveluiltaan. Luosto mielletään perinteisesti perhelomakohteeksi ja on
suosittu myös ulkomaalaisten keskuudessa. Pyhä taas on nuorekkaampi ja ehkä
aavistuksen vauhdikkaampi kohde. Kumpikaan ei ole mikään varsinainen bilepaikka.
Kansallispuisto on profiloitunut
päiväretkikohteeksi, ja retkeilijät majoittuvat alueen matkailukeskuksissa.
Se tarjoaa kuitenkin myös hyvät puitteet pidemmille vaelluksille. ”Kurujen
syvyys ja kerojen korkeus, miljardeja vuosia vanha kallioperä ja aarniometsät
luovat mittakaavaa ihmiselämälle. Täällä voit tehdä löytöretken myös itseesi.
Muinaisten metsäsaamelaisten pyhien paikkojen tunnelma luo retkelle
pyhiinvaelluksen tuntua” (Metsähallitus)
Pyhänkasteenputous |
Kuten Suomen muissakin
kansallispuistoissa, myös Pyhä-Luostolla kävijämäärät ovat kasvussa. Vuonna
2015 puistossa vieraili 115 100 kävijää, reilu 11% enemmän kuin edellisenä
vuonna. 2018 kävijöitä oli jo 174 400. Isompiin kävijämääriin Suomen
neljästäkymmenestä kansallispuistosta ylsivät vain Koli, Nuuksio, Oulanka,
Ylläs-Pallas ja UKK. Kansallispuisto on tärkeä vetovoimatekijä Pyhä-Luosto -matkailualueella ja sen aluetalousvaikutukset ovat huomattavia. Eniten rahaa per henkilö käyttivät ulkomaalaiset matkailijat. Välilliset ja välittömät rahavirrat olivat vuoden 2015 kävijämäärällä laskettuna 10,3 milj. euroa ja työllisyysvaikutukset noin 103 henkilötyövuotta.
Pyhä-Luoston kansallispuistossa
tehtiin kävijätutkimus viimeksi vuosina 2015-2016. Sen mukaan puistossa
kävijöiden keski-ikä oli 47 vuotta. Kävijöistä naisia oli 54% ja miehiä 46%. Sulanmaan
ajan ja talvisesongin kävijämäärät olivat osapuilleen 50/50. Kansallispuistovierailun
tarkoitus oli luonnon kokeminen, maisemat, rentoutuminen, yhdessäolo
seurueen kanssa, poissaolo melusta ja saasteesta sekä henkinen hyvinvointi.
Suurin osa vastaajista on saapunut puistoon oman perheen tai ystävien kanssa.
Kävijätutkimuksessa oli myös
mielenkiintoinen osio, jossa kysyttiin kävijöiden terveys- ja hyvinvointikokemuksia.
Vastanneiden mukaan käynti kansallispuistossa lisäsi fyysistä, psyykkistä ja
sosiaalista hyvinvointia, elvytti ja rentoutti, lisäsi keskittymiskykyä,
innosti arkiliikuntaan, lujitti suhdetta läheisiin ja lisäsi lasten
mielenkiintoa luontoon. Näiden vaikutusten koettiin säilyvän vielä pitkän aikaa
käynnin jälkeenkin. Vastaajat arvottivat saamansa terveyshyödyt erittäin
korkealle. Monille on tärkeää se, että kansallispuiston palveluita ylläpidetään
verovaroin, jolloin ne ovat kaikkien saavutettavissa.
Mitkä ovatkaan olleet minun
työtehtäväni tässä kokonaisuudessa? Lyhyesti sanottuna se voisi olla
asiakaskokemuksen arviointia. Siihen ovat liittyneet esimerkiksi reitteihin,
niiden opasteisiin ja rakenteisiin tutustuminen (kävijän näkökulmasta), luontokeskuksen
asiakaspalvelussa mukana oleminen ja asiakassegmenttien pähkäily.
![]() |
Toukokuussa Pyhällä |
Kesäkuussa Noitatunturilla |
![]() |
Heinäkuussa menossa Luostolle |
![]() |
Luontokeskus Naava |
Asiakaskokemus koostuu kohtaamisista, mielikuvista ja tunteista; se on lopputulos arvoketjusta, jonka läpi asiakas kulkee. Onnistunut asiakaskokemus syntyy asiakkaan kanssa käydyn fyysisen ja digitaalisen vuorovaikutuksen tuloksena, kaikissa asiakaspolun vaiheissa ja kohtaamispisteissä. Ylivoimaisen asiakaskokemuksen ydin on asiakkaan tarpeiden ymmärtämisessä, täyttämisessä ja ylittämisessä.
Asiakkailla on aina omat kriteerinsä
siitä, millainen kokemus on hyvä. Sanoma hyvästä ja huonosta leviää verkossa
helposti ja nopeasti. Parhaimmillaan pystytään tuottamaan kokemuksia, jotka
johtavat uudelleen tulemiseen ja kavereille suositteluun. Toisaalta, huonoista
kokemuksista kerrotaan neljä kertaa todennäköisemmin kuin hyvistä. Voimme puhua
asiakkaan aikakaudesta, kun asiakkaiden suhteellinen valta yritysten
tulevaisuuden menestykseen on kasvanut. Onnistuneen asiakaskokemuksen
varmistamiseksi on tärkeää tuntea sekä nykyiset asiakkaat että heidät, joiden toivotaan
tulevaisuudessa olevan asiakkaita.
Nykyään on vaikea löytää
demografisia, sosioekonomisia jne. yksityiskohtia, jotka varmuudella, tai edes
todennäköisesti, tarkoittaisivat yksilön kohdalla juuri tietynlaista käytöstä.
Tämän vuoksi asiakassegmentoinnissa käyttökelpoisena pidetään kuluttajien motiivipohjasta
jaottelua, jota tarkennetaan perinteisillä kohderyhmämäärityksen
yksityiskohdilla. Näin luodaan ryhmiä (”heimoja”), joihin kuuluvien oletetaan
olevan samankaltaisia toimintaan johtavan motiivin osalta. Kuitenkin kuluttaja voi
olla jopa yhdenkin päivän aikana monessa roolissa ja hänen motivaationsa eri
asioiden kuluttamiseen voi olla hyvinkin erilainen.
Syyt asiakassegmentointiin ja
-personointiin ovat monet. Tuotteiden ja palveluiden kehittäminen ilman
asiakasymmärrystä ei anna toivottuja tuloksia. Jotta organisaatio sisäisesti
ymmärtää asiakasryhmänsä samoin tavoin, on hyvä luoda ja avata motiivien mukaiset
asiakaspersoonat. Markkinoinnin ja viestinnän kohdentaminen oikein ja
tehokkaasti varmistaa tiedon perillemenon ja vähentää hukkamateriaalia ja
-työtä.
---------
Ajatelkaa, asiakaskokemusta
hankkiessani ja tutkiessani olen saanut kulkea lähes kaikki Pyhä-Luoston
reitit! Lisäksi olen saanut olla mukana luontokeskuksen asiakaspalvelutyössä
tutustumassa erilaisiin matkailijoihin ja heidän mitä erilaisimpiin kysymyksiinsä,
toiveisiinsa ja ongelmiinsa. Harjoitteluni aikana olen myös tutustunut
huikeisiin tyyppeihin Naavan asiakaspalvelussa ja saanut heidän
ammattitaitoisia vastauksiaan omiin kysymyksiini. Takana on siis erittäin antoisa ja
mielenkiintoinen kolme kuukautta. Ja edessä opinnäytetyön tekeminen.
Valmistuminen restonomiksi on jo näkyvissä…
![]() |
Ukko-Luostolta katse Pyhälle päin |
![]() |
Pyhänlatvan laavulla aamuaurinko nousee Luoston takaa |
Tunturiaapan lintutornista näkee yhtaikaa monta tunturia |
Lähteet:
Gerdit, B., Korkiakoski, K. 2016.
Ylivoimainen asiakaskokemus: työkalupakki. Alma Talent
Keronen K., Tanni K. 2017.
Sisältöstrategia. Asiakaslähtöisyydestä tulosta. Alma Talent, Helsinki.
Kyöstilä, M. 2013. Pyhä-Luoston
kansallispuiston matkailuyrittäjän opas. Metsähallitus. 2013 Iisalmi
Metsähallitus, 2017. Pyhä-Luoston
kansallispuiston hoito- ja käyttösuunnitelma.
Metsähallituksen
luonnonsuojelujulkaisuja. Sarja C 157. Metsähallitus, Vantaa 2017.
https://julkaisut.metsa.fi/assets/pdf/lp/Csarja/c157.pdfMetsähallitus
Luontopalvelut, 2015.
Pyhä-Luoston kansallispuisto,
kävijätutkimus 2015-2016. Tiivistelmä. http://www.metsa.fi/documents/10739/f00492cc-9b6b-49cc-aa1b-74ad43b41053Metsähallitus.
Käyntimäärät kansallispuistoittain
2018. http://www.metsa.fi/kansallispuistoittain
Sammallahti, T. 2009,
Konseptisuunnittelun supersankari. Books of Demand GmbH, Helsinki.
Tonder M. 2013. Ideasta
kaupalliseksi palveluksi. Matkailupalveluiden tuotteistaminen. Restamark Oy,
Vantaa
Kommentit
Lähetä kommentti