Restonomiopinnot - itsenäisen opiskelun ihanuus ja kurjuus
Aiemmin olen kertonut, että
restonomiopintoni ovat suurelta osin projektitöitä, joita tehdään ryhmässä.
Nyt, kun olen opiskellut jo melkein kaksi lukuvuotta, ovat opintoni muuttuneet
entistä itsenäisemmiksi. Muutos johtuu siitä, että me opiskelijat etenemme
kovin eri tahtiin. Olen suorittanut etukäteen sellaisia kursseja, joiden
kanssa luokkakaverini pähkäilevät nyt. Etenen siis aika nopeasti.
Joulun jälkeen olen tehnyt paljon opintoja, joissa kaikki luennot eivät olekaan luokkahuoneessa, vaan netissä, ja yhteydet sekä opettajiin että opiskelukavereihin ovat tietokoneen
kautta sähköisesti. Toki olen jo aikaisemmin suorittanut verkkokursseja, mutta
nyt entistä enemmän.
Mikä tällaisessa opiskelussa sitten
on mukavaa ja mikä vähemmän mukavaa?
Aloitan valittamalla. Ikävöin luokkakavereita! Kotona opiskeleminen on ajoittain puuduttavaa ja tylsää
ilman sosiaalisia kontakteja ja mielipiteiden vaihtoa. Vaikka opintojen alussa
pidin ryhmätöitä jossain määrin rasittavina, olen jo ehtinyt tottua niihin.
Erilaisten ihmisten vaihtelevien vahvuuksien yhdistäminen samaa tavoitetta
varten tuottaa parhaimmillaan mahtavan tuloksen. Eikä sosiaalisten suhteiden merkitystä
pidä väheksyä. Pelkkä höpöttelykin on tärkeää.
Yksi verkkokurssien ongelma ovat erilaiset
verkkoalustat. Olen suorittanut opintoja paitsi omassa ammattikorkeakoulussani myös muiden Amkien kursseja. Koulut käyttävät erilaisia oppimisalustoja, ja niiden käytön älyäminen se vasta onkin haastavaa!
Kaikissa on omat kiemuransa, jotka lisäävät homman stressikerrointa. Enkä suostu
ottamaan kaikkea omaksi syyksenikään: kyllä opettajatkin ovat joskus vähän
pihalla.
Erityisen hankalaa verkkokursseilla
on ryhmätyö (yllätysyllätys). Koska ryhmässä tekeminen kuuluu nykyaikaiseen
opiskeluun, sitä pitää kurssilla olla, tavalla tai toisella. Sähköinen ryhmässä
työskentely täysin tuntemattomien, toisessa kaupungissa (tai jopa maassa)
olevien ihmisten kanssa on haastavaa. Ehkä tämän takia olen alkanut jopa
kaivata ”liveryhmätöitä”. Mutta tässäkin asiassa minusta tuntuu, että myös
opettajilla olisi petrattavaa. Etänä tapahtuvan ryhmätyön suunnittelu ja
toteutus vaatii ehkä vähän erilaisia toimia kuin tavallinen kontaktitilanne.
Vuorovaikutteisuus verkkokursseilla
toteutuu usein antamalla palautteita toisten opiskelijoiden töistä. Hyvää tässä
on se, että silloin tulee tutustuttua myös muiden hengentuotteisiin. Ja ennen
kaikkea opittua niistä. Ongelmallista on se, että harva antaa mitään todellista
palautetta, vaan yleensä kommentti on ”ihan kiva” tai ”tosi mahtava juttu”.
Syyllistyn itse aivan samaan. Kun mieleni tekisi kehottaa jotakuta opettelemaan
alkeelliset yhdyssanasäännöt kirjoittamisessa, niin lyön jarrut päälle. Mikä
minä olen ketään läksyttämään oikeinkirjoituksessa? Tai missään muussakaan?
Olisin vain ikävä ihminen. Joten ”ihan kiva, jatka samaan tyyliin.”
Mikä sitten on mukavaa itsenäisessä
opiskelussa?
Parasta on se, että hommia voi tehdä
milloin vain ja omaan tahtiin. Minun kohdallani tämä tarkoittaa usein sitä,
että innostun usein kyyhöttämään tietokoneen äärellä tunti tolkulla. On pakko
sanoa itselleen, että tee välillä muuta tai ainakin vaihda asentoa. Kun into
oikein iskee päälle, ei ajan kulua huomaa muusta kuin siitä, että kaikki
jäsenet, pää ja persus ovat puutuneet. No, ei muuta kuin vaihto toiseen tuoliin
tai sohvannurkkaan.
Mistä sitten löytyy se yksinäisen
puurtajan into? Tähän en osaa vastata. Olen vain huomannut, että opiskelu vie
mennessään. Myös sellaisten asioiden opiskelu, jotka aloittaessa tuntuvat
äärimmäisen tylsiltä ja epäkiinnostavilta. Sellaisiakin on. Ehkäpä
motivaatiotaso kaikenkaikkiaan on niin korkealla, että innostusta vain jostain
löytyy. Ja sekin vaikuttaa, kun tietää, että tylsätkin jutut ovat useimmiten
tärkeitä.
Varsinkin kevään edetessä on pakko
listata plussapuoleksi myös se, että itsekseen voi opiskella missä vain. Ei ole
pakko pysyä Rovaniemellä, eikä luokkahuoneessa. Voin käydä välillä Sodankylässä
ja naputella raporttia Mummin sohvannurkassa. Halutessani voisin käydä välillä
vaikkapa keväthangilla hiihtämässä ja jatkaa puurtamista illemmalla. Jos olisi
koira, niin sitä voisin talutella, kun aurinko paistaa. Tai käydä pilkillä,
tai…ihan mitä vaan. Enhän minä nyt sentään hiihtämään lähde, jotain rajaa! Mutta jo
tietoisuus siitä, että voin itse päättää on mukavaa. Sen voimalla voin jatkaa
asiakaskokemuksen johtamisen pohtimista ja sisäistämistä. Se on oikeasti mielenkiintoista!
Muutama vinkki itsenäiselle
opiskelijalle:
- Vaihda paikkaa, vaikka vain pöydän äärestä sohvannurkkaan, siitä keittiöön ja takaisin.
- Verryttele välillä.
- Pään nollaamiseen soveltuvat idioottimaiset tv-sarjat (minulla kuitenkin raja kulkee Temptation Islandin kohdalla).
- Käy ulkona.
- Yritä edes ”sattumalta” tavata opiskelukavereita.
- Ota ilo irti siitä, että voit itse vaikuttaa aikatauluihisi.
- Älä yritä selittää opiskelujuttuja perheenjäsenille. Ei niitä kiinnosta…
Aikaisempia mietteiteitäni ammatinvaihdosta näet tästä.
Kommentit
Lähetä kommentti