Maailmalta Lappiin ja Lapista maailmalle – millä vehkeellä?
Pyrkimys matkailun
kokonaisvastuullisuuteen ja kestävyyteen on noussut viime aikoina yhä isommin esille. Mitä
sitten on kestävä
matkailu? Maailman matkailujärjestön mukaan se on ”matkailua, jossa otetaan
täysimääräisesti huomioon sen nykyiset ja tulevat taloudelliset, sosiaaliset ja
ympäristöön kohdistuvat vaikutukset, jotka käsittelevät vierailijoiden
teollisuuden, ympäristön ja isäntäyhteisöjen tarpeita”.
Liikkumisen tavat ja välineet ovat
tärkeässä osassa käynnissä olevassa keskustelussa. Minun sukupolveni harrasti
nuoruudessaan innokkaasti interreilausta, koska lentämiseen ei kerta kaikkiaan
ollut varaa; se oli vähän niikuin luksusta ja rikkaiden hommaa. Ja tokihan
reilaaminen oli suuri seikkailu ja voitti mennentullen lentämisen kohteeseen ja
takaisin. Kun sitten halpalentoyhtiöt löivät itsensä läpi 2000 -luvulla opimme
pyrähtelemään surutta milloin minnekin. Kivaahan se on ollut, ja avannut
mahdollisuuden matkustaa myös meille tavallisille pulliaisille, joiden kukkaro
ei ole kovin paksu.
Maapallomme kestävyystilanne räjähti tietoisuuteen lokakuussa
2018, kun IPCC:n ilmastoraportti julkaistiin. Sen jälkeen asiat eivät olleet
entisellään. Hallitusten välinen ilmastopaneeli tuotti laajat raporttinsa
pohjaksi kansainväliselle ilmastopolitiikalle. YK:n alainen elin koostuu
tutkijoista ja YK:n jäsenmaiden edustajista. Se ei tee omaa tutkimusta, vaan
kokoaa yhteen kaikkein merkittävimmän ilmastotutkimuksen. Nyt lentomatkailu ei
ole enää vain hienoa, vaan on muuttunut joidenkin mielestä jopa noloksi. Monet
ovat alkaneet miettiä myös sitä, kuinka vähentää ”pakollisten” lentomatkojensa
ympäristökuormitusta. Erilaisten ympäristökompensaatiotapojen viidakko on
hämmentävä.
Tietysti matkailun vastuullisuudesta
on puhuttu jo jonkin aikaa, mutta yleinen keskustelu varsinaisista
ilmastovastuullisista teoista alkoi toden teolla vasta vuoden 2018 lopulla.
Kaikissa näkemissäni matkailun trendilistauksissa on mainittu
ympäristövastuullisuus, myös liikkumisvalintojen suhteen. Matkailun
ilmastovaikutuksista keskustellaankin nyt vilkkaasti netissä. Tietoa etsitään
ja jaetaan siitä, kuinka matkailija käytännössä voisi toimia pitääkseen oman
hiilijalanjälkensä mahdollisimman pienenä.
Tämä viime aikoina tullut tiedon
tarve on jo tuottanut uusia lähteitä verkkoon. Facebookissa on ryhmä, joka
jakaa tietoa ja kokemuksia siitä, kuinka voi matkustaa lentämättä: ”Maata
pitkin matkustavat”. Ryhmässä on jo n. 8000 jäsentä. Myös matkailun jokavuotinen suurtapahtuma
Matkamessut sai rinnalleen vaihtoehtotapahtuman: Maata pitkin matkamessut.
Varjomatkamessujen ajatuksena oli antaa vinkkejä ilmastoystävällisemmistä
tavoita matkustaa. Vaikuttaakin siltä, että maata
pitkin matkustamisesta on muodostunut aivan uusi termi ja käsite.
Hesari
julkaisi 24.1.2019 tuloksia gallup -kyselyistään koskien
ilmastonmuutoksen pysäyttämistä ja päästöjen pienentämistä. Tulos oli se, että melkein
kaikkien mielestä jotain tarttis tehdä, kunhan sen tekee joku muu. Ne, jotka
eivät lennä, haluavat lentoveroa ja ne, jotka eivät omista autoa haluavat
ruuhkamaksuja. Ja suurin osa haluaa, että tarvittavat toimet tehtäisiin jossain
muulla kuin Suomessa. Itse arvelen valitettavasti olevani pohjimmiltani suurin
piirtein samanlainen kuin muutkin: kivointa on aloittaa siitä, mikä ei vaikeuta
omaa elämää. Siispä lopetan lentämisen. Ainakin toistaiseksi. Ainakin niin
kauan, kunnes on seuraavan kerran pakko lentää.
Matkailun vaikutukset liikenneyhteyksiin…ja päinvastoin
Ilman matkailua Lappi olisi paljon
kauempana kuin nyt ja liikenneyhteydet olisivat vain murto-osa siitä, mitä ne
tällä hetkellä ovat, sanoo MTI:n tutkija Maria Hakkarainen Lapin Kansassa. (28.12.2017.)
Rovaniemen Napapiirillä vierailee
vuosittain lähes puoli miljoonaa matkailijaa, ja määrä vain kasvaa. Suurin osa
turisteista saapuu talvella. Se tarkoittaa tungosta ja ihmisvilinää, joka
tapahtuu samalla alueella autojen kanssa. Napapiirin nykyiset sisäiset
liikenneväylät ovatkin todettu toimimattomiksi ja turvattomiksi. Rovaniemen
kaupunki on työstämässä asemakaavaehdotusta, jossa Pajakylän aluetta pyritään
rauhoittamaan liikenteeltä ja kehittämään kävelypainotteiseksi. (LK 18.12. 2017.) Tässä erittäin havainnollinen esitys siitä, kuinka paljon erilaiset liikkumistavat vaativat tilaa ympäristössään:
Tutkijoiden mukaan Lappi voi
ilmastonmuutoksen myötä jopa menettää tuntureitaan. Tunturin leimallinen piirre
on metsärajan yläpuolelle menevä lakialue, paljakka. Jos ilmasto lämpenee
ennustetut 2-3 astetta, tarkoittaa se metsärajan nousua 350 metriä nykyitä
ylemmäs vuosisadan loppuun mennessä. Silloin
nykyisenkaltaisia tunturipaljakoita löytyy vain Enontekiöltä. Siis kaikki muut
ovat silloin määritelmän mukaan pelkkiä vaaroja. (LK 15.3. 2018.) Mitä meidän
sitten matkailijoina pitäisi tehdä, että tunturimme säilyisivät ja lumiraja
pysyisi siedettävällä korkeudella? En halua leikkiä ilmastopyhimystä, mutta tässä
kuitenkin vähän lukuja oman matkustustavan valintaa varten:
Eri liikennevälineiden
hiilidioksidipäästöt laski MT:n
pyynnöstä Sitran käyttämä konsulttiyritys D-mat. Vertailuun otettiin 440
kilometrin mittainen matka, joka vastaa etäisyyttä Helsingistä Tukholmaan.
Tämän mukaan juna on selkeästi ympäristöystävällisin valinta ja
bussimatkustaminen tulee hyvänä kakkosena.
Valitettava tosiasia lienee, että
tällä hetkellä lentäminen päihittää hintakilpailussa monet muut
matkustusmuodot. Toistaiseksi
näyttää siltä, ettei akkuteknologia salli pitkien lentojen sähköistämistä,
sillä tarvittavat akut yksinkertaisesti painaisivat liikaa. Varmin tapa
vähentää päästöjä näyttäisi olevan lentämisen vähentäminen. Kuitenkin maata
pitkin matkailua hankaloittaa yhtenäisten kansainvälisten systeemien ja
verkkoalustojen puuttuminen. Matkan suunnittelu vaatii aikaa ja
perehtyneisyyttä, koska reittejä ja aikatauluja on vaikea löytää ja lippujen
ostaminen voi olla työlästä. Jokainen voi tehdä henkilökohtaiset
johtopäätöksensä sekä omien matkustusvalintojensa, että laajempien päätösten
suhteen.
Ja kyllä, sinä voit vaikuttaa myös laajempiin päätöksiin kuin vain omiisi. Näin aluksi tämä täti käskee ainakin
äänestämään! Kehotukseni ei sisällä suositusta mihinkään tiettyyn puolueeseen.
Tärkeää on, että tiedät ehdokkaasi näkemykset myös liikkumisasioissa, sekä
kansallisissa että EU-vaaleissa.
Kommentit
Lähetä kommentti