Matkalla maisemassa
Matkailijat kertovat usein maisemien olevan matkakohteissa tärkeitä ja jälkeenpäin jopa ikimuistoisia. Muuta mikä oikeastaan on maisema? Se on paljon puhekielessä käytetty termi ja usein aika epämääräinen. Lisäksi sillä on monia lähellä olevia termejä, jotka voivat sekoittua sekä keskenään että maiseman käsitteen kanssa.
Nykysuomen sanakirjan mukaan maisema on maanpinnan
katsojalle näkyvä aluekokonaisuus, ihmisestä jonkin matkan päässä oleva ja vain
näkemällä havaittava ympäristö, kuva tai maalaus sekä seutuja ja tienoita
ilmaisevaksi sana. Toisen määritelmän mukaan maisema on kappale maa-aluetta,
joka voidaan nähdä jostakin paikasta. Edellisten merkitysten lisäksi sanaa maisema
käytetään tarkoittamaan kaunista ja koskematonta luontoa, perinteistä maaseutua,
kulttuurihistoriallisia miljöitä tai esteettisesti arvokkaita näkymiä.
Maisema on yksi ympäristötutkimuksen avainkäsitteistä,
joita ovat myös esimerkiksi paikka, tila ja luonto. Luonto ja maisema eroavat
toisistaan siten, että maisema on rajattu alue, kun taas luonto on laaja
kokonaisuus. Alueella on rajoja, jotka erottavat sen muista alueista. Maisema
tyypillisesti rakentuu jonkin tietyn ydinnäkymän ympärille, eikä se välttämättä
rajaudu toisiin maisemiin. Alue pitää sisällään monta maisemaa.
Ympäristöllä tarkoitetaan tarkastelun kohteen, esimerkiksi
ihmisen, ympärillä olevaa asioiden tai olosuhteiden muodostamaa kokonaisuutta.
Ympäristö on siis jotain ulkopuolista. Joka tapauksessa ympäristö käsitteenä
vaatii subjektin: jonkin, jota ympäröidä. Ympäristö jaetaan usein
luonnonympäristöön ja rakennettuun ympäristöön, joista ensimmäinen on syntynyt
pääosin luonnon omien prosessien tuloksena, kun taas jälkimmäinen viittaa ihmisten
aikaansaamaan ympäristöön.
Maisema tarkoittaa näkyviä asioita sekä luonnonmukaisissa että
rakennetuissa ympäristöissä, mutta myös näitä ympäristöjä itsessään. Jos
maisema ymmärretään vain näkymäksi tai näköalaksi, se asetetaan katseen ja
siten pelkästään visuaalisen aistihavainnon kohteeksi. Maisema on tämän mukaan
esimerkiksi vain se osa metsää, joka sattuu olemaan näköpiirissä. Silloin
puhutaan mieluumminkin näköalasta. Kokonaisuudessaan maisema ei kuitenkaan ole
käsitteenä identtinen näköalan kanssa, koska näköalan ideaan liittyy ajatus katsomiseen
rajatusta perspektiivistä ja tietystä suunnasta.
Maisema -käsitteen monikerroksisuus sisältää luonnon
biologiaa ja geologiaa: maan, veden, kasvit ja eläimet. Lisäksi se siihen
kuuluu ihmisen tekemiä asioita: rakennuksia, teitä ja kulttuurin tuotteita,
siis myös muutosta. Maisema syntyy ihmisen ja luonnon vuorovaikutuksesta ja ne
vaikuttavat toisiinsa. Sen sijaan, että tarkastellaan luontoa ja kulttuuria
erikseen, maiseman käsite kutsuu meitä tutkimaan kokonaiskuvaa: miten maiseman
merkitys syntyy subjektin ja objektin, ihmisen ja ympäristön, yhteen
kietoutumisen kautta. Kaikkien näkyvien ilmiöiden lisäksi maisema sisältää
paljon näkymätöntä ja sillä voidaan viitata niin visuaaliseen ympäristöön kuin
mielenmaisemaankin. Meillä on siis yksi maisema, joka sisältää monta uutta
maisemaa. Näköalaa katsellaan, mutta maisemassa ollaan sisällä.
Maiseman visuaalinen havaitseminen näyttäisi olevan
merkityksellinen osa erityisesti luontokokemuksen muodostumisessa. Tämän
seurauksena maiseman arvottaminenkin tapahtuu usein pääasiassa katselemalla
tapahuvan havainnon perusteella. Silmää hivelevä maisema koetaan arvokkaammaksi
kuin sellainen, jonka visuaaliset ominaisuudet eivät ehkä ole yhtä
miellyttäviä, vaikka se lajien monimuotoisuuden vuoksi olisi jopa
merkittävämpi.
Luonnonympäristön estetisoituminen ja tuotteistaminen
kulkevat usein käsi kädessä: matkailijoille myydään kauniiksi kanonisoituja
paikkoja ja niistä avautuvia näkymiä, siis upeita maisemia. Ihminen käy
paikoissa, jotka esitellään hänelle eikä omaa asiantuntemusta tai luonnon
tuntemusta edellytetä. Jos moniaistisuuden sijaan maisema mielletään pelkästään
visuaaliseksi kohteeksi, sitä helposti vain passiivisesti ihaillaan ja
vuorovaikutteinen osallistuminen ja moniaistinen kokeminen jäävät syrjään. Sen
sijaan, että maisema jää vain postikorttimaiseksi päivitykseksi somevirtaan,
siitä voi tulla osa mielenmaisemaa, joka muistuu jälkeenpäin tuoksuina,
tuntemuksina ja ääninä, sekä mielen sykähdyksinä ja merkityksellisenä paikkana.
Tarvitaan vain aikaa, herkkyyttä ja syventymistä. Ollaan maisemissa.
Terveisin
Lähteet:
Johannesdottir
G. R. 2020. Landscape and Aesthetic Values: Not Only in Eye of the Beholder.
Teoksessa K. Benediktsson, K. A. Lund, Taylor & Francis Group (toim.) 2010.
Conversations with Landscape. https://ebookcentral-proquest-com.ez.lapinamk.fi/lib/ulapland-ebooks/reader.action?docID=592374&ppg=1
Järviluoma J. 2006. Turistin luonto. Tutkimus luonnon
merkityksestä matkailun vetovoimatekijänä neljässä Lapin matkailukeskuksessa.
Akateeminen väitöskirja/Lapin yliopisto. Rovaniemi: Lapin yliopiston
kauppatieteiden ja matkailun tiedekunta.
Raivo P. 1997. Kulttuurimaisema. Alue, näkymä vai tapa
nähdä. Teoksessa T. Haarni, M. Karvinen, H. Koskela
& S. Tani (toim.) 1997. Tila, paikka ja maisema. Tutkimusretkiä uuteen
maantieteeseen. Tampere: Vastapaino.
Rannisto T. 2007. Luonnon estetiikka. Helsinki:
Multikustannus Oy.
Rolston H. 2007. Onko maiseman esteettisen arvioinnin
pohjattava tieteeseen? Teoksessa Y. Sepänmaa, L. Heikkilä-Palo & V. Kaukio
(toim.) 2007. Maiseman kanssa kasvokkain. Helsinki: Maahenki Oy.
von Bonsdorff P. 2011. Johdanto. Teoksessa S. Heinänen, P.
von Bonsdorff & V. Kaukio. Tunne maisema. Helsinki: Maahenki Oy.
Kommentit
Lähetä kommentti