Someviestintä, osa työtäni
Sosiaalisella medialla on suuri merkitys nykyaikaisessa
markkinoinnissa ja viestinnässä. Sitä
pidetään itsestäänselvyytenä lähes kaikissa organisaatioissa. Luonteeltaan se
voi olla markkinointia, viestintää, tiedottamista, vaikuttamista tai mitä
tahansa näiden väliltä ja näiden yhdistelminä. Vaikka some ei olisikaan
ensisijainen kanava, se on olennainen osa jopa toimijan uskottavuutta
arvioitaessa. Jos julkaisuja tulee kovin harvakseen, ne ovat vanhoja ja
sisällöltään köykäisiä, antaa se julkaisijatahostakin omanlaisensa kuvan.
Organisaation viestintästrategian lähtölohta ja perusta on
kokonaisstrategia. Viestintästrategian ensisijainen tarkoitus on toimia
sisällöntuotannon tukena. Se on ohje ja työkalu, joka auttaa suunnittelemaan
viestinnän teemoja ja sisältöjä, kanavia ja aikatauluja. Yksi strategian keskeisistä
elementeistä on kohderyhmä.
Somen käyttö on yleistynyt viranomaisviestinnässä,
taloudessa ja politiikassa, joten sieltä voi löytää kiinnostavia
asiantuntijoita ja näkökulmia. Sosiaalisen median avulla pyritään luomaan vuorovaikutusta,
tuodaan esille organisaation työtä ja asiantuntijoita sekä osallistutaan
käynnissä oleviin keskusteluihin.
Tutkijoiden ja asiantuntijoiden läsnäolo verkossa varmistaa sen, että tutkittuun tietoon perustuvat näkemykset ovat mahdollisimman monen saatavilla, mahdollisimman ymmärrettävässä muodossa. Ihmiset ovat kiinnostuneita toisista ihmisistä; mitä enemmän tuodaan esille millaisia ihmisiä asiantuntijat ovat, sitä paremmin myös ymmärretään heidän työtään ja sen roolia yhteiskunnassa. Asiantuntijaviestintä somessa vaikuttaa organisaation maineeseen ja työnantajakuvaan. Läsnäolo, keskustelu ja aidot kohtaamiset ovat tärkeitä ja kuunteleva asiantuntija kerää ympärilleen keskustelevan kulttuurin.
Yritystilien orgaaninen (ei-maksettu) näkyvyys vaikuttaa
heikentyneen vuosi vuodelta. Algoritmi ei lähtökohtaisesti vierasta yritystilejä,
vaan enemmänkin tyyliä, jolla moniin niistä tuotetaan sisältöä. Se on usein
joko kuivaa tai aiheissa ei ole selkeää fokusta. Somessa on tärkeää pohtia
jokaisen julkaisun kohdalla, mitä lisäarvoa julkaisu voi tuoda seuraajalle.
Organisaatiot pyrkivät usein omalla someviestinnällään lisäämään liikehdintää
omille verkkosivuilleen. Tämä voi olla ongelmallista, sillä Facebookin
algoritmi suosii julkaisuja, jotka kannustavat käyttäjää viettämään aikaa itse
alustalla. Vaikka linkkien jakaminen on helppoa, kannattaa siis tuottaa muutakin
sisältöä.
Suomessa sosiaalisen median kentällä suurin viimeaikainen
muutos on ollut Instagramin kasvu Facebookin ohi. Fb on jo jonkin aikaa
menettänyt varsinkin nuoria käyttäjiä, samalla kun Instagram, Snapchat ja
TikTok ovat kasvattaneet käyttäjämääriään. Facebookin vahvuus on kuitenkin sen
monipuolisuudessa: julkaisuissa toimivat niin teksti, kuvat kuin videotkin. Algoritmit
kannustavat julkaisemaan etenkin kuvaa ja videota, pelkän tekstin ja linkkien
näkyvyys on huonompi.
Nykyisistä somealustoista Facebookin käyttäjien ikä on
korkein. Kuitenkin se on edelleen erittäin suosittu ja käyttäjäkunnan ikä
vastaa hyvin esimerkiksi kansallispuistojen kävijöiden ikärakennetta. Asiakaspalvelutyössä
olemme huomanneet myös nuorten aikuisten entistä aktiivisemman kävijäkunnan,
joka tiedonhaussaankin käyttää selkeästi enemmän Instagramia. Nuoria
kiinnostavat kuvaukselliset kohteet ja luonnonilmiöt, joita kansallispuistossa
on runsaasti tarjolla.
Erityistä sosiaalisessa mediassa yleisesti on, että se on
sosiaalinen, eikä suinkaan yksipuolinen tiedonjako- tai mainostuskanava.
Kommentit ovat arvokkaita, ja kommentoinnin jälkeen keskustelua kannattaa
jatkaa, ja siten säilyttää saavutettu yhteys ja aktiivisuus. Tämä nostaa
julkaisujen tehokkuutta. Some on tuonut hakukoneiden rinnalle mekanismin, jolla
voi tulla löydetyksi: aktiivisuus ja viraalisti leviävät postaukset.
Someviestintää voidaan toteuttaa maksutta, jolloin ainoa kustannus on sisällöntuotantoon käytetty aika. Tämä kustannus on kuitenkin oleellinen. Aika on resurssi, jota on oltava tarpeeksi, kun halutaan tuottaa laadukasta sisältöä johdonmukaisesti ja suunnitelmallisesti. Somen tulevaisuuden trendejä tarkasteltaessa näyttää siltä, että autenttisuus korostuu. Persoonallisuus ja autenttisuus säilyy, kun viestintä tuotetaan lähellä kohdettaan. Siksi myös sitoutuneet, sisältöä tuottavat työntekijät ovat arvokkaita. Somen sisällöntuotantoa varten annettu aikaresurssi ei mene hukkaan.
P.S. Aloituskuvalla ei ole mitään tekemistä minkään kanssa...
Terveisin
Lähteet:
Heikkinen J. 2022. Medianäkyvyyttä nollasta sataan. STT
Viestintäpalvelut. Digitaalinen julkaisu.
Lapin Matkailustrategia 2020-2023. Viitattu 3.4.2022.
https://arcticsmartness.eu/wp-content/uploads/Matkailu_tilannekuvaraportti_web.pdf
Poutanen P. & Laaksonen S-L, 2019. Faktat nettiin!:
asiantuntijaviestintä sosiaalisessa mediassa. Helsinki: Gaudeamus.
Sosiaalisen median trendikatsaus 2022. LM&SOMECO.
Virtanen S. 2020. Somemarkkinoinnin käsikirja. Helsinki:
Helsingin seudun kauppakamari.
Kommentit
Lähetä kommentti