Päivässä Utöhön ja takaisin
Tiedätkö missä on Utö? Tiedätkö, miten sinne pääsee? Minä en tiennyt ennen tämän kesän lomamatkaa. Tarkemmin sanottuna ennen kuin satuin Sipoossa hääjuhlissa samaan pöytään Hansun ja Hartsan kanssa. Paitsi että he ovat tosi kivoja ihmisiä, he osasivat myös suositella päivän pituista saaristoreissua, jota emme ikinä olisi itse osanneet ajatella. Ja sen päivän kauimmainen kohde oli Utö.
Tähän asti olen kuullut sanan Utö vain radion merisään pitkässä paikannimiluettelossa. Se on havaintoasema jossain, en ole yhtään tiennyt missä. Mutta nyt tiedän. Sinne nimittäin kuljettaa ihmisiä yhteysalus, johon kuka tahansa saa astua kyytiin, kunhan hoitaa itsensä aamuvarhaisella Nauvoon, tarkemmin sanottuna Pärnäisille. Tämän kertoi meille Hartsa, joka tekee töitä Meritie-nimiselle firmalle, joka taas kuskaa kyytiläisiä laivalla saaristoon. Ikinä en olisi kuullut tästä, jos en olisi kippistellyt juhlissa ihan uusien tuttavuuksien kanssa. Mahtavaa!
Saariston lautat ja lossit ovat asumisen ja elämisen välttämättömyyksiä monilla saarilla. Suomalaiset yhteysalukset, poislukien Ahvenanmaalle ja Ahvenanmaalla liikennöivät, ovat maksuttomia käyttää. Aikataulut löytyvät www.lautta.net -sivustolta, pitää vain tietää mihin saareen on menossa. Tai sitten www.meritie.fi :stä , jolloin löytää aikatauluja kolmelle reitille: Utöhön M/S Baldur -aluksella, Hiittisten reittialueelle M/S Stellalla ja Rymättylän reittialueelle M/S Islalla.
Me siis lähdimme auringonnousun aikaan ajamaan Turusta kohti Nauvoa. Lähtiessämme kaupungista väylät olivat lähes tyhjät, mutta mitä lähemmäs Nauvoa pääsimme, sitä enemmän tiellä oli samaan suuntaan matkaavia. Arvelimme heidän tähtäävän samaan laivaan. Nimittäin reitillä Päsnäs – Nötö – Aspö – Jurmo - Utö kulkee vain yksi yhdysalus päivässä. Jos tahdot kyytiin, on paras olla paikalla ajoissa.
Me seisoimme aamukahdeksan aikaan Pärnäisten laiturissa vähän epätietoisina siitä, mitä tuleman pitää. Auto piti jättää isolle parkkipaikalle, sillä saariin mennään laivalla, ei autolla. Tallustelimme muiden mukana m/s Baldurin peräportista sisään ja kapusimme etsimään istumapaikkaa matkustajakannelta. Laiva lähti kello 8.30.
M/S Baldur rakennettiin 1990 alun perin Islannin yhteysalusreitille, jossa se liikennöi vuoteen 2006 asti. Sen jälkeen alus tuotiin Suomen lipun alle ja nimi vaihdettiin M/S Eivoriksi, millä nimellä se on palvellut Utön reitillä. Keväällä 2020 alukseen vaihdettiin nykyisiä ympäristövaatimuksia vastaavat pääkoneet, ja samalla se sai takaisin alkuperäisen nimensä. Matkustajia laivaan mahtuu 195. Autoja otetaan kyytiin vain erikoistapauksissa, jos saarissa asuvat tai työskentelevät niitä ehdottomasti tarvitsevat. Baldurin kanssa voit kaveerata myös facebookissa.
Laiva seilasi päivän aikana Utöhön ja takaisin. Mitään erityistä ei tapahtunut, vain pikaisia rantautumisia matkan varrella oleviin saariin: Aspöhön, Nötöhön ja Jurmoon. Ihmiset ja lastit lähtivät laivasta ja uudet tulivat tilalle. Matka jatkui sen kummemmin laiturissa viivyttelemättä. Mutta tätähän leppoisan lomapäivän pitää ollakin! Jossain välissä kävimme syömässä laivan ravintolassa ja myöhemmin joimme kupit kahvia. Kaiken muun ajan katselimme maisemia ikkunasta tai yläkannelta. Välillä vähän juttelimme muiden matkalaisten kanssa.
Aspön laituri |
![]() |
Jurmon laituri |
Utössä laiva pysähtyi puoli tuntia ja kävelimme etuportista ulos käymään maissa. Aika paljon porukkaa myös jäi tähän Suomen eteläisimpään ympärivuotisesti asuttuun saareen. Rannalla tulijoita oli vastassa suuri määrä majoituspaikkojen maitokärryjä ja niiden omistajia. Moni oli siis tullut viettämään lomaa jossakin saaren yllättävän monista hotelleista. Utössä on kaksi sotilaskäytössä olevaa aluetta. Saari on kautta aikain sijaintinsa puolesta sotilaallisesti tärkeä paikka. Utön majakka taas on Suomen vanhin edelleen toiminnassa oleva majakka.
Utön laituri ja satama |
Paljon emme ehtineet saariin tutustua, mutta juuri siksi jäikin suuri toive päästä takaisin joskus uudestaan, ja viettää aikaa kaikessa rauhassa myös yön yli. Vaikka kesä on saaristossa kaunista aikaa, olisi hienoa kokea Utö myös vaikkapa syysmyrskyn aikaan. Siis nimenomaan saaressa, ei merellä...
Tämän päivän ja laivamatkan elämyksellisyys perustui erityisesti aitouteen. Laivamatkaa ei ole suunniteltu turisteille, vaan ensisijaisesti saarelaisille. Kaikki matkailuelämykset eivät ole kaupallisia elämyksiä, ja yhdyslautalla seilaaminen on siitä hyvä esimerkki. Maksuton matka saarelta saarelle ja takaisin jätti haaveen kokea tätä lisää, ja siitä olisin myös valmis maksamaan esimerkiksi petiä ja aamiaista tarjoavalle yritykselle.
Terveisin
Matkan aiempiin vaiheisisiin voit tutustua näistä:
Vihdoinkin matkailua! - Roadtrip Suomen länsirannikolla
Vihdoinkin matkailua! - Tie vie kohti Turkua
Lähteet:
Meritie.fi
VisitParainen, VisitKemiönsaari 2021. Saaristo, Parainen & Kemiönsaari. Matkailuesite.
Kommentit
Lähetä kommentti