Kaikkien aikojen matkailukesä?
Kuinkas sitten kävikään? Näin kysyi
Tove Jansson lapsuuteni muumikirjassa. Näin voi myös kysyä kesällä 2020, kun
korona ensin kaatoi koko matkailualan ja sitten käsissä vaikuttaakin olevan
vilkkain matkailukesä miesmuistiin.
Matkailukysyntä ei yleensä muutu äkillisesti, vaan muodostaa
vähitellen uudistuvan jatkumon aiemman kehityksen kanssa. Vielä on mahdotonta
sanoa, onko nyt kuitenkin tulossa äkillinen muutos vai ei. Paljon riippuu siitä,
mitkä tämänhetkisistä muutoksista jäävät elämään pidemmäksi aikaa. Vai muuttuuko sittenkään lopulta mikään?
Maailmanlaajuiset trendit
vaikuttavat sekä matkailuelinkeinon muotoihin että matkailukysyntään ja
ihmisten kulutuskäyttäytymiseen. Koronapandemian vaikutuksia
voi todellakin sanoa maailmanlaajuiseksi trendiksi, joka näkyy ja tuntuu väistämättä
myös kotimaan matkailuun keskittyneissä yrityksissä. Ulkomaisiin asiakkaisiin
panostaviin se vaikuttaa todella vahvasti. Tulevaisuus tuntuu vähintäänkin
arvaamattomalta.
Lapin matkailussa talvisesongin
osuus on yli 75 % matkailijoiden kokonaismäärästä. Lumettoman ajan matkailu on
kehittynyt hyvin hitaasti: kesällä 2019 kasvu oli noin 7 %. Kesämatkailun
kehittäminen ja sen avulla matkailijamäärien lisääminen on ainoa mahdollisuus
tehdä matkailusta ympärivuotista ja entistä kannattavampaa. Ympärivuotisuuteen satsaaminen on monella tapaa ratkaisu myös vastuullisuuden
ja kestävyyden osa-alueiden kehittämiseen.
Vuonna 2019 julkaistun Lapin matkailustrategian
mukaan lumettoman ajan kehittämisen strategisena tavoitteena on tehdä siitä
toinen vahva sesonki talven rinnalle vuoteen 2030 mennessä. Strategiakauden
(2020-2023) aikana pyritään lumettoman ajan merkitystä nostamaan lähes 30
prosentin tasolle.
Lapin matkailustrategia
valmisteltiin ja tehtiin ennen kuin koronasta tiedettiin mitään. Se tuntuukin
painottuvan hyvin vahvasti ulkomaalaisten matkailijoiden houkuttelemiseen ja
tarpeisiin vastaamiseen. Toki strategia muistaa mainita myös kotimaiset
asiakkaat. Sen mukaan nyt panostetaan maakunnallisesti Lapin lumettoman ajan
brändin rakentamiseen ja toteuttamiseen. House of Laplandin matkailun
kasvuohjelmassa Lapin kesän brändiä on linjattu ja sitä varten on tuotettu muun
muassa merkittävä määrä kesään liittyvää materiaalia.
Tuotekehityksellä on keskeinen rooli
matkakohteiden vetovoiman ylläpitämisessä, sekä normaalioloissa että ennalta-arvaamattomissa
tilanteissa. Tämä voi tarkoittaa uusien matkailutuotteiden kehittämistä ja/tai
olemassa olevien tuotteiden parantamista; sillä haetaan ratkaisuja esimerkiksi
sesonkivaihteluiden tasaamiseen, kansainvälisten asiakkaiden tarpeisiin
vastaamiseen, erilaisten teematuotteiden lanseeraamiseen sekä laajemmin
matkailuinnovaatioiden kehittämiseen. Ja tällä hetkellä
myös maailmanlaajuisen epidemian tuhoisien vaikutusten torjumiseen.
Tuotekehityksessä ennakointi viittaa
toimintaan, jossa yritys tai muu toimija tarkastelee ja pyrkii hallitsemaan
”muuttuvaa nykyisyyttä”, hyödyntäen sekä historiallista että tätä päivää ja
tulevaisuutta koskevaa tietoa. Ennakointiin perustuvassa toiminnassa pyritään
tuottamaan uusia näkökulmia käsillä olevaan ilmiöön tarkastelemalla ja
yhdistelemällä epätavallisia asioita toistensa kanssa. Tulevaisuuteen katsovan
tuotekehityksen ominaispiirre on ratkaisujen etsiminen luovuuden ja uusien ideoiden keksimisen
kautta. Irrottautuminen arkiajattelusta on ennakoinnin perusvaatimus, sillä
pelkästään loogiseen päättelyyn ja yksinkertaisiin syy-seuraussuhteisiin
turvautumalla ei ole mahdollista hahmottaa tulevaisuuden monimuotoisuutta.
Kesä 2020 on Lapin matkailussa
suomalaisten aikaa. Pandemia sai aikaan sen, mitä ei osattu edes toivoa:
kotimaan matkailun hurjan suosion. Ja koska sitä ei osattu toivoa, ei siihen
myöskään kaikkialla välttämättä osattu varautua. Varsinkin asuntovaunut ja
-autot ovat liikkeellä sankoin joukoin, ja niillä matkustavat etsivät itselleen
sopivia palveluita. Näppituntumalla sanoisin, että yrityksillä kului parisen viikkoa, ennen kuin yhtäkkiä räjähtäneeseen kysyntään herättiin ja pystyttiin vastaamaan.
Näppituntumalla myös sanoisin, että
pienet matkailuyritykset ovat tässä tilanteessa osoittaneet ketteryytensä.
Niiden on ollut helpompaa ja nopeampaa saada homma taas pyörimään, kuin
suuremmilla. Toivottavasti sekä pienet että suuret saavat tästä kesästä hyvän
tuloksen, joka kattaa myös kevään tappioita. Mutta ennen kaikkea toivon, että kaikki
nämä kotimaiset matkailijat saavat hyvän asiakaskokemuksen, joka innostaisi
jatkamaan kesämatkailua Suomessa myös ensi kesänä. Jos Lappi näyttäytyy vain
suljettujen ovien ravintoloina, kiinni olevina hotelleina ja olemattomina juna-
ja linja-autoyhteyksinä, on tuloksena hukattu mahtava mahdollisuus.
Terveisin
Lähteet:
Haanpää M., Garcia-Rosell J-C. &
Kyyrä S. 2013. Ennakoiva tuotekehitys matkailussa. Teoksessa S. Veijola
(toim.) Matkailututkimuksen lukukirja. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
(102-114)
Hietasaari K. 2019. Matkailun
strateginen suunnittelu. Director,
Head of Product and Content, Business Finland. Puheenvuoro, Lapin
matkailuparlamentti 26.9.2019.
Lapin matkailustrategia 2020-2023.
2019. K. Sievers (toim.). Lapin Liitto. http://www.lappi.fi/c/document_library/get_file?folderId=18283&name=DLFE-35916.pdf
Luiro S. 2019. Lapin Liitto. Viisas
kasvu: Lapin Matkailustrategia 2020-2023. Puheenvuoro Lapin Matkailuparlamentissa
27.9.2019.
Tonder
M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi. Matkailupalveluiden tuotteistaminen.
Vantaa: Restamark Oy.
Kommentit
Lähetä kommentti