Mietteitä saamelaisten kansallispäivänä
Saamelaiset ovat Pohjois-Euroopan
alueen ainoa alkuperäiskansa. Suomessa puhutaan kolmea saamen kieltä:
inarinsaamea, koltansaamea ja pohjoissamea. Saamelaiskulttuuriin kuuluvat muun
muassa kieli, kulttuuriperintö, taide, perinteinen tieto, luontosuhde ja perinteiset elinkeinot.
Saamelaiskäräjät julkaisi vuonna
2018 teoksen Vastuullisen
ja eettisesti kestävän saamelaismatkailun toimintaperiaatteet. Ohjeistus
koettiin tarpeelliseksi, koska saamelaiskulttuurin symboleita on Suomessa
tuotteistettu ja esitetty matkailussa jo vuosikymmeniä. Saamelaiset kokevat
itseään hyväksikäyttävässä matkailussa esiintyneen, ja laajalle levinneen
primitivisoidun saamelaiskuvan loukkaavana ja esineellistävänä.
Ohjeistuksessa käytetään termiä
eettisesti kestävä saamelaismatkailu. Sillä viitataan matkailuun, joka pitää
sisällään sosiaalisen, kulttuurisen, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden,
ja niiden huomioimisen paikallisella tasolla. Päätavoitteena on saamelaisuutta
hyväksikäyttävän matkailun lopettaminen sekä matkailun kautta leviävän väärän
tiedon leviämisen estäminen. Olen vahvasti samaa mieltä siitä, että matkailijan
ei voi odottaa omaavan riittävää kulttuurin tuntemusta voidakseen erottaa aidon
saamelaisuuteen pohjautuvan matkailutuotteen epäaidosta. Vastuu on matkailualan
toimijoilla.
Saamenpuku on yksi rikkaan ja
monimuotoisen saamelaiskulttuurin identiteetin ilmentäjä. Matkailussa saamelaisuuden
tuotteistaminen ja esittäminen on usein keskittynyt juuri saamenpukuun. Monesti
kuulee mielivaltaista saamenpuvun käyttöä perusteltavan sillä, että saahan
kansallispukuja käyttää kuka vaan, ja minkä alueen pukua haluaa. Nyt kuitenkin
haluan osaltani sohia lusikkaani soppaan. Saamenpuku ei nimittäin ole sama asia
kuin suomalainen kansallispuku. Tässä perusteluiksi pukuhistorian luento.
Muotivaatteet rantautuivat
Ruotsi-Suomeen 1500-luvulla, jolloin muodin keskukseksi muodostui
Vaasa-kuninkaiden hovi. Renessanssi löi silloin itsensä läpi paremmissa
piireissä. Kautta historian ylhäisön käyttämät vaateparret ovat soveltuvin osin
vaikuttaneet tavallisten ihmisten pukeutumiseen. Tämän sääty-yhteiskunnan ajan
rahvaan pukupartta nimitetään kansanpuvuksi. Rahvaaseen kuului esim.
maaseutuväestö, kaupunkien alemmat yhteiskuntaluokat, käsityöläiset, sekatyöläiset
ja merimiehet.
Vaikka rahvas otti vaikutteita hovin
muotipuvuista, oli kansanpuku suhteellisen hitaasti muuttuva; sitä eivät muodin
oikut kovin nopeasti heilutelleet. Pitkien etäisyyksien Pohjolassa rahvaan
pukuparsista muodostui alueittain erilaistuneita ja niistä saattoi arvata
kantajansa kotipaikkakunnan ja jopa suvun.
Tavallisella kansalla ei ollut varaa
vaihdella tyyliään muodin mukaan, vaan vaatteet käytettiin loppuun asti, olivatpa
ne muodikkaita tai eivät. Ne jopa periytyivät sukupolvelta toiselle niin kauan,
kun olivat käyttökelpoisia. Näin kansanpuvuissa yhdistyi tyylipiirteitä eri
aikakausilta, eivätkä ne olleet mitään yhtenäisiä kokonaisuuksia. Rahvaan puvut
mukautuivat perinteeseen samalla kun ottivat vaikutteita uusista tuulista.
Niihin vaikuttivat käytettävissä olevat materiaalit, valmistustaito ja
käyttötarkoitus. Ne soveltuivat kansanomaiseen ympäristöönsä ja
omavaraistalouteen.
Suomessa kansanpuvut jäivät yleisesti
pois käytöstä 1800-luvun puolivälin jälkeen. Syitä oli useita. Nouseva
teollisuus loi uutta tekstiiliteollisuutta ja sarjatuotantoa. Maalaiskauppoja
perustettiin ja ihmisten ei kannattanut tehdä kaikkia vaatteitaan itse. Väestö
liikkui entistä enemmän ja yhteiskuntarakenne muuttui. Syntyi uusi ilmiö:
rahapalkka, jonka myötä työstä ei enää maksettu hamekankaina. Omavaraistalouden
asema murtui ja ihmisten ajattelutapa muuttui. Suomalaiset kansanpuvut hävisivät
vähitellen.
Mikä sitten on kansallispuku?
1800-luvun kansallisromantiikan myötä kansankulttuuria alettiin ihailla. Yksi
ilmenemismuoto oli kansanomaisten esineiden, tekstiilien, pukujen ja runojen
kerääminen. Innokkaimpien ylioppilaiden pyrkimyksenä oli jopa saada kansanpuvut
uudelleen käyttöön. Näiden kerättyjen esikuvien perusteella suunnitetiin
1800-luvun lopulla ensimmäiset kansallispuvut. Kansallispuvulla tarkoitetaan
siis jäljennettyä tai uudelleen koottua talonpoikaisväestön 1700-1800-luvun juhlapukua.
Kansallispuvun nimitys vakiintui käyttöön 1900-luvun alussa.
Kansallispukujen suunnittelijoita
ovat pukuhistoriallisiin lähteisiin perehtyneet kansanpukujen tutkijat.
Kullekin puvulle on tarkkaan määritelty ja ohjeissa mainittu yksityiskohdat,
värit, osat, suhteet ja korut. Asun eri osien on kuuluttava
pukuhistoriallisesti samaan aikakauteen. Puku on muodin vaihteluista
riippumaton sovittu kokonaisuus, tarkoin määritelty ja sitä ei saa mennä
muuntelemaan. Vastuu kansallispuvuista on Suomen kansallispukuraadilla,
joka määrittelee kansallispukujen ”oikeaoppisuuden” ja aitouden. Yksilön kansallispuvun
valintaan voi vaikuttaa kotiseutu tai suvun juuret, mutta myös muut seikat ja
mieltymykset (esim. ulkonäkö).
Pääpiirteissään kansanpuku ja
kansallispuku eroavat toisistaan niin, että kansallispuvut ovat suunniteltuja
pukuja, kun taas kansanpuvuilla ei ole suunnittelijaa, joka määrittäisi
kaikkien pukujen ulkonäön. Kansallispuvut ovat juuri tietynlaisia ja
kansanpuvut muuntuvat tekijänsä, kantajansa ja kansan mukana.
Nykyään Suomessa lähinnä määritelmän
mukaisia kansanpukuja käyttävät romanit ja saamelaiset. Edellä kertomastani
poiketen nämä puvut eivät koskaan hävinneet käytöstä, kuten kävi suomalaisille
kansanpuvuille. Lisäksi ne eivät liittyneet juuri mitenkään suomalaisen
sääty-yhteiskunnan rakenteisiin ja kehitykseen. En tiedä, erotellaanko muissa
maissa ja kielissä näitä kahta vaatetyyppiä. Kuitenkin mielestäni saamen puku
on kansanpuku, ja siksi siihen pitää myös suhtautua toisin kuin kansallispukuun, kunnioittaen kansan itsensä oikeutta pukuunsa.
Muista blogikirjoituksistani
poiketen tässä ei ole kuvitusta. Haluan käyttää vain itse ottamiani valokuvia,
ja niitä minulla tähän aiheeseen liittyen ole. Hyviä kuvia ja lisätietoa löydät
tekstin linkeistä.
Terveisin
Kommentit
Lähetä kommentti