Kulttuurin houkutus
Kulttuuria, matkailua ja kulttuurimatkailua
Rikas kulttuurielämä on tärkeä
voimavara, kun halutaan houkutella matkailijoita, yrityksiä ja osaajia. Tämä
pätee kokonaisiin maihin ja kaupunkeihin, sekä myös pienempiin paikkakuntiin. Kulttuuri-infrastruktuuri
on varsinkin urbaanin kehityksen katalysaattori: museon rakentaminen voi tarjota
mahdollisuuden uuden kaupunkibrändin kehittämiseen kulttuurin ja luovien alojen
ympärille. Tällaiset luovien alojen lippulaivaprojektit buustaavat siis paikkakunnan vetovoimaa. Matkailun kannalta erityisen tärkeää kulttuurin infrastruktuurin kehittäminen on
kehittyvissä maissa, jotka tulevat houkuttelemaan enemmän kuin puolet
kansainvälisistä matkailijoista vuonna 2030.
Näissä taulukoissa on esitelty maailman menestyneimmät museot sekä maat, jotka ottavat vastaan eniten matkailijoita. Ei voi olla huomaamatta, että siellä, missä on suurimmat ja kauneimmat museot, on myös eniten matkailijoita. Tietysti voi kysyä, kumpi on syy ja kumpi seuraus. Joka tapauksessa molemmat menestyvät.
Vuonna 2015 maailman suosituimmaksi museoksi nousi Kielletyn kaupungin palatsimuseo Pekingissä
Kiinassa. Sen vuotuinen kävijämäärä on jopa yli 15 miljoonaa. Pohjois-Euroopan
ylivoimainen ykkönen on Eremitaasi Pietarissa. (Tilastokeskus
2016.)
Globalisaatio on merkinnyt
tavaroiden, palveluiden, ihmisten ja pääoman liikkumista yli kansallisten
rajojen. Sitä ovat edesauttaneet internetin kehitys, alentuneet
kuljetuskustannukset ja maailmankaupan vapautuminen. Globaalissa taloudessa kaikki
vaikuttaa kaikkeen: se on riippuvainen muun muassa kansainvälisestä
poliittisesta, sosiaalisesta ja ekologisesta kehityksestä ja muutoksista. Tämän kehityskulun myötä kulttuurien ja
kulttuuriperintöjen merkitys on noussut erityisen tärkeäksi: ne auttavat paikallisia muodostamaan identiteettiään ja samalla kiehtovat ja houkuttelevat
matkailijoita.
Maailmanlaajuinen taloudellinen
vaurastuminen on johtanut aivan uuteen keskiluokkaistumiseen; vahvimmin
Aasiassa ja Afrikassa. Näillä alueilla nousevan keskiluokan ikä on suhteellisen
nuori. Nämä kuluttajat käyttävät rahaa ”luxus” -kulttuurituotteisiin
tuodakseen esille uuden taloudellisen valtansa. Kulttuurinen tietämys ja
kulutus ovat tulleet parantuneen sosiaalisen statuksen merkiksi ja sen myötä
erityistuotteiden ja räätälöityjen kulttuurikokemusten kysyntä lisääntyy. Esimerkiksi
elokuvamatkailu on trendikäs ja jatkuvasti yhä suositumpi kulttuurimatkailun
muoto, joka keskittyy elokuvien tai tv-sarjojen kuvauspaikoilla vierailuun. Myös
kirjojen tapahtumapaikoilla vierailu kiinnostaa matkailijoita.
Vuoteen 2020 mennessä
kulttuurimatkailun arvioidaan kasvavan erityisesti lyhytlomien lisääntymisen
seurauksena. Lyhytlomat taas ovat seurausta siitä, että matkailijoilla on enemmän rahaa kuin aikaa. Kulttuuritietoiset matkailijat ovat koulutettuja ja paljon
matkustaneita kriittisiä kuluttajia, jotka janoavat ennemmin kokemuksia kuin
materiaa. He tulevat hyvin toimeen (mutta ovat hintatietoisia) ja ovat
älyllisesti aktiivisia. He matkustavat mielellään tutustuakseen eri
kulttuureihin ja pyrkivät toteuttamaan itseään esimerkiksi eettisen
kuluttamisen kautta. (Puhakka
2011, 19.)
Kulttuuritarjonnalla on suuri merkitys
Euroopan matkailulle; taide ja kulttuuri tuottavat ihmisille elämyksiä, ja
siksihän me matkailemme. Tutkimusten mukaan kulttuurimatkailu on yksi matkailun
eniten kasvavia osa-alueita. Euroopan Komissio on todennut tiedonannossaan,
että matkailuala voi edistämää kulttuuri- ja aluepolitiikan tavoitteita, koska
kestävällä matkailulla on ”keskeinen merkitys kulttuuri- ja luonnonperinnön
säilyttämiselle ja vahvistamiselle yhä useammilla aloilla, jotka vaihtelevat
taiteesta paikalliseen gastronomiaan, käsiteollisuuteen tai biodiversideetin
säilyttämiseen. Tämä vaikuttaa puolestaan myönteisesti työllisyyteen ja
työpaikkojen syntymiseen.” (Lehtimäki
2012, 6,13.)
Suomen vahvuuksia kulttuurimatkailun saralla ovat Vistit Finlandin mukaan modernin elämänmenon ja luontosuhteeseen pohjautuvan kulttuuriperinnön kiehtova
vastakohtaisuus, idän ja lännen kohtaaminen sekä luovuus. Haasteena on, että
matkailijat eivät tunne suomalaisen kulttuurin tarjontaa, eivätkä siksi huomioi
Suomea mahdollisena kulttuurimatkan kohdemaana.
Suomalaisia kulttuurimatkatuotteita voivat olla
esimerkiksi tapahtumat, käyntikohteet, kädentaidot, taideaktiviteetit,
suomalainen elämäntapa, arkkitehtuuri ja design sekä ruoka. Ollakseen toimivia
matkailutuotteita ne pitää tuotteistaa selkeästi myytäviksi kokonaisuuksiksi.
Lisäksi tuotteilla on oltava vähintään englanninkielinen tuotekuvaus.
Kulttuurituotannon toteutusvarmuus täytyy olla selvillä vähintään puoli vuotta
aikaisemmin. Sekin on usein liian lyhyt aika, sillä matkailutuotteet
markkinoidaan ja myydään vuoden päähän.
Puolivälitarkastelussaan keväällä
2017 hallitus päätti lisätä matkailukokonaisuuden hallituksen toimenpidesuunnitelmaan
2017-2019. "Matkailu 4.0" on toimenpiteiden kokonaisuus, jolla tuetaan
matkailuelinkeinon kansainvälistä kasvua ja uudistumista vuosien 2018-2019
aikana. Toimenpideohjelmalle on myönnetty 16 miljoonan euron lisärahoitus.
Tarkoituksena on panostaa esimerkiksi markkinointiin tuottamalla
markkinointimateriaalia sekä tarjonnan ympärivuotisuuden lisäämiseen
kehittämällä matkailun tuotetarjontaa ja palvelurakenteita mm.
kulttuurimatkailun ja kestävän matkailun teemoissa. Toki paljon muitakin tavoitteita toimenpideohjelmalla on, joten toivottavasti kulttuurimatkailun kehittäminen ei jää jalkoihin eurojen jaosta kilpailtaessa.
Matkailun kasvu parantaa kulttuuri-investointien
kannattavuutta, ja kulttuuri-investoinnit lisäävät matkailua. Ongelmana on,
että kulttuuripalvelut ovat usein taloudellisesti huonosti kannattavia niiden
tuottajille, vaikka hyöty jakautuu laajasti. Tämän ongelman ratkaisuun
kaivataan yhteistä näkemystä molemmilta toimialoilta. Yhteisen kielen ja
toimintakulttuurin puuttumisen vuoksi moni yhteinen projekti jää tekemättä ja
moni euro jää saamatta. Kulttuuri- ja matkailutoimijoilla voi olla tilaisuuksia
ja halujakin yhteistoimintaan, mutta yhteisymmärryksen puuttuminen luo turhia
ennakkoluuloja ja oman reviirin vahtimista. Vähitellen molemmat osapuolet
tyytyvät olemaan omissa poteroissaan ja syyttelemään toisiaan joko
taidehörhöiksi tai rahanahneiksi bisneksentekijöiksi.
Kommentit
Lähetä kommentti